Journal of Guilan University of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی گیلان
JGUMS
Literature & Humanities
http://journal.gums.ac.ir
1
admin
2383-4307
2423-4818
10.32598
fa
jalali
1395
7
1
gregorian
2016
10
1
25
99
online
1
fulltext
fa
اثر تمرین ثبات مرکزی بر تعادل کودکان دچار اختلال کاستی توجه/ بیشفعالی
The Effect of Core Stabilization Training on Balance in Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorders(ADHD)
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL"><strong>مقدمه:</strong><strong> اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی </strong><strong><span dir="LTR">(ADHD)</span></strong><strong>، از شایعترین اختلالهای روانپزشکی در کودکان و نوجوانان است. مبتلایان در حوزههای گوناگون مشکل دارند، مانند مهارتهای حرکتی و بویژه حفظ تعادل در هماهنگی حرکات تعادلی یکی از اجزای مهم در هماهنگی حرکتی برای تمرین ورزشی حتی فعالیتهای همه روزه زندگی است.</strong></p>
<p dir="RTL"><strong>تمرینات ورزشی هدفمند با تمرکز بر بهبود عملکردهای حرکتی، بخشی از درمانهای غیردارویی در </strong><strong><span dir="LTR">ADHD</span></strong><strong> است که با پیشرفت مهارتهای ورزشی، اعتماد بنفس و روابط اجتماعی آنان همراه است و در پایان باعث بهتر شدن پیشآگهی میشود.</strong></p>
<p dir="RTL"><strong>هدف: </strong><strong>تعیین تاثیر تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل کودکان اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی.</strong></p>
<p dir="RTL"><strong>مواد و روشها:</strong><strong> پژوهش از نوع نیمه تجربی (پیشآزمون- پسآزمون بدون گروه کنترل) و جامعه آماری دانشآموزان پسر 11-8 ساله شهرستان بندرانزلی در سال تحصیلی 94-93 بودند. نخست پرسشنامه کانرز پدرومادر برای غربالگری </strong><strong><span dir="LTR">ADHD</span></strong><strong> تکمیل شد و سپس مصاحبه بالینی با ملاکهای</strong><strong><span dir="LTR">DSM-5(Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder)</span></strong><strong> توسط روانپزشک کودک انجام شد. در نهایت 10 کودک وارد مطالعه شدند. تعادل ایستا با آزمون بازسازی شده لک لک و تعادل پویا با آزمون ستاره تعدیل شده </strong><strong><span dir="LTR">Y</span></strong><strong> اندازهگیری شد. داده با نرمافزار 16 </strong><strong><span dir="LTR">SPSS</span></strong><strong> واکاوی شد. نخست نرمال بودن توزیع دادهها با آزمون کالموگراف اسمیرنوف بررسی و سپس آزمون </strong><strong><span dir="LTR">T</span></strong><strong> با سطح معنیداری کمتر از 05/0 استفاده شد.</strong></p>
<p dir="RTL"><strong>نتایج:</strong><strong> مقایسه آماری در مورد تعادل ایستا و پویا در پای برتر و غیر برتر، پیش و پس از اجرای برنامه تمرین ثبات مرکزی در کودکان پسر دچار </strong><strong><span dir="LTR">ADHD</span></strong><strong> نشان داد که اجرای این برنامه با بهبود عملکرد تعادلی ایستا و پویا همراه است (05/0≥</strong><strong><span dir="LTR">(P</span></strong><strong> ولی این بهبود در خصوص پای برتر و غیر برتر تفاوت آماری معنیدار نشان نداد.</strong></p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجهگیری:</strong><strong> اجرای برنامه تمرینی ثبات مرکزی اثر مثبت معنیداری در بهبود تعادل ایستا و پویای کودکان دچار </strong><strong><span dir="LTR">ADHD</span></strong><strong> دارد. به نظر میرسد میتوان از این تمرینات به عنوان مداخل هدفمند برای بهبود عملکرد تعادلی به منظور ارتقاء مهارتهای حرکتی در کودکان </strong><strong><span dir="LTR"> ADHD</span></strong><strong>استفاده کرد. </strong></p>
<p dir="RTL"></p>
<p><strong>Introduction:</strong> Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD), is one of the most common disorders in child psychiatry. Children with ADHD have difficulties in different areas, including motor skills and, especially motor coordination. Balance is one of the important components in motor coordination for exercise and even daily living activities.</p>
<p>Targeted exercise with focus on improving motor performance is an important part of the non-pharmacological treatments for ADHD patients in order to upgrade athletic skills, confidence, social relationships and improve the prognosis.</p>
<p><strong>Objective</strong>: To investigate the effect of core stabilization training on balance in children with attention deficit/hyperactivity disorders (ADHD).</p>
<p><strong>Materials and Methods: </strong>This study is a semi-experimental (pretest, posttest without control group). The study population included all male students 8-11 years old with attention deficit/hyperactivity in Bandar Anzali in the 93-94 school year. At first, parents completed the Conners parent rating scale for ADHD and then, diagnostic criteria by clinical interview based on DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of mental Disorder) criteria were assessed by child psychiatrists. Finally, 10 children with ADHD were enrolled in the study. Static balance was assessed by stork modified test and dynamic balance by the star excursion balance test. Data were analyzed using SPSS-16.0 software. The normality of data was evaluated by Kolmogorov-Smirnov test, and then we used dependent t-test and independent t-test, and significance level was set at( P≤0.05).</p>
<p><strong>Results: </strong>Statistical comparison of static and dynamic balance in the dominant and non-dominant foot before and after the implementation of core stabilization training in boys with ADHD showed that the implementation of this program improves the performance of static and dynamic balance (P≤ 0.05)but no significant difference was observed between the improvement of the dominant and non-dominant foot (P≥ 0.05).</p>
<p><strong>Conclusion:</strong> Core stabilization training is effective on improving the static and dynamic balance in children with ADHD. It seems that these exercises can be targeted as interventions to improve balance performance used to enhance motor skills in children with ADHD.</p>
<p><strong>Conflict of interest: none declared</strong></p>
اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی/ تعادل ایستا/ تعادل پویا/ تمرینات ثبات مرکزی
Attention Deficit Disorder with Hyperactivity Motor Skills Disorders
82
92
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-735&slc_lang=fa&sid=1
M
Kousha
مریم
کوشا
Yes
بیمارستان شفا، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
AA
Norasteh
علی اصغر
نورسته
No
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
SL
Khalili
سیده لیدا
خلیلی نودهی
No
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران