Journal of Guilan University of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی گیلان
JGUMS
Literature & Humanities
http://journal.gums.ac.ir
1
admin
2383-4307
2423-4818
10.32598
fa
jalali
1396
7
1
gregorian
2017
10
1
26
103
online
1
fulltext
fa
پیشبینی کنندههای خودمراقبتی در زنان باردار برپایه آمیزه الگوی باور بهداشتی و پشتیبانی اجتماعی
Predictors of Self-Care in Pregnancy Based on Integration of Health Belief Model and Social Support
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">مقدمه:</span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;"> پیامدهای ناپسند بارداری مانند سقط جنین، مردهزایی، تولد زودرس، ... به سبب ناتوانی در خودمراقبتی دوران بارداری است. عوامل فردی و اجتماعی گوناگون بر خودمراقبتی زنان باردار تاثیرگذار است.</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">هدف:</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">بکارگیری روش واکاوی مسیر برای تعیین پیشبینی کنندههای خودمراقبتی دوران بارداری براساس آمیزه الگو باور بهداشتی و پشتیبانی اجتماعی.</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">مواد و روشها</span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 215 زن باردار منطقه بلوچستان به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای در برگیرنده متغیرهای الگو باور بهداشتی و سازه پشتیبانی اجتماعی از تئوری شناختی اجتماعی بندورا بود. واکاوی دادهها با آمار توصیفی، همبستگی و رگرسیون خطی و نرمافزار </span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">SPSS</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;"> نسخه18 انجام شد.</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">نتایج: </span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">خودکارآمدی، شدت و حساسیت درک شده به طور مستقیم بر خودمراقبتی موثر است. متغیر پشتیبانی اجتماعی از راه تاثیر بر خودکارآمدی، حساسیت و شدت درک شده به صورت غیر مستقیم بر خودمراقبتی تاثیرگذار بوده و با اثر کلی 6/46% به عنوان نیرومندترین پیشبینیکننده خودمراقبتی شناخته شد. در این پژوهش بین حساسیت</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">(598/0</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">r=</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">)، شدت</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">(726/0</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">r=</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">)،</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">سود</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">(348/0</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">r=</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">)، خودکارآمدی</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">(824/</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">=</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">0</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">r</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">) و پشتیبانی اجتماعی(745/</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">=</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">0</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">r</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">) با خودمراقبتی ارتباط معنیدار وجود داشت</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">(05/0</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">p<</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">). بین بازدارندههای درک شده با خودمراقبتی ارتباط وارونه دیده شد</span></span></strong> <strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">(685/0-</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">r=</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;"> و05/0</span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:8.0pt;">p<</span></span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">).</span></span></strong><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">نتیجهگیری</span></span></strong><strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:8.0pt;">: الگو آمیزهای با پافشاری بر پشتیبانی اجتماعی و خودکارآمدی میتواند به عنوان چارچوبی در نمودارسازی پا درمیانی آموزشی در راستای پیشرفت خودمراقبتی بکار برده شود.</span></span></strong>
<strong>Introduction:</strong> Due to weakness of self-care during pregnancy, adverse pregnancy outcomes including abortion, stillbirth, premature birth, etc may occur. Individual and social factors affect self-care of pregnancy<br>
<strong>Objective:</strong> Use of path analysis method to determine predictors of pregnancy self-care based on combination of health belief model and social support.<br>
<strong>Materials and Methods:</strong> This was a descriptive analytical study conducted on 215 pregnant women living in Baluchistan region , Iran. Two-stage cluster sampling was performed. Data collection tool was questionnaire of integrated model ( HBM and social support constructs). To analyze the data, SPSS version 18 statistical indicators and descriptive statistics, bivariate correlations, and linear regression.<br>
<strong>Results:</strong> Self-efficacy, perceived severity and sensitivity were found to be directly effective on self-care. Also, social support had indirect effects on self-care through an effect on self-efficacy, perceived susceptibility and severity. Social support was identified as the strongest predictor of self-care of pregnancy (46/6%). A significant correlation was found between susceptibility and self-care (0.598), severity and self-care (0.726), benefits and self-care (0.348), self-efficacy and self-care (0.824) and social support(0.745) with self-care(p<0.05). An inverse association was observed between perceived barriers and self-care(p <0.05, r=-0.685).<br>
<strong>Conclusion:</strong> Integrated Model (HBM and social support structures) with an emphasis on social support and self efficacy can be used as a framework for designing educational interventions to promote self-care.<br>
<strong>Conflict of interest: none declared</strong>
حمایت اجتماعی/ زنان باردار/ مراقبت از خود
Pregnant Women Self-Care Social Support
53
62
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-79&slc_lang=fa&sid=1
Hossien
Izadirad
دکترحسین
ایزدیراد
No
دانشجوی دکتری گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس، تهران ، ایران
Shamsodin
Niknami
دکترشمس الدین
نیکنامی
Yes
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
Iraj
Zareban
دکترایرج
ضاربان
No
استادیار گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
Alireza
Hidarnia
دکترعلیرضا
حیدرنیا
No
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران