Journal of Guilan University of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی گیلان
JGUMS
Literature & Humanities
http://journal.gums.ac.ir
1
admin
2383-4307
2423-4818
10.32598
fa
jalali
1401
1
1
gregorian
2022
4
1
31
1
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر سلامت روان دانشآموزان دختر یک کلاس در مقطع ابتدایی
The Effect of Social Skills Training by Teacher on Mental Health of Female Primary School Students
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong>زمینه </strong>مهارتهای اجتماعی نقش بسیار مهمی در سلامت عاطفی و بهزیستی کودکان دارند. بنابراین آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است. <br>
<strong>هدف </strong>هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر سلامت روان دانشآموزان دختر یک کلاس در مقطع ابتدایی شهر رشت از طریق آموزش به معلم بوده است. <br>
<strong>روشها </strong>پژوهش حاضر یک مطالعه نیمهتجربی با استفاده از پیشآزمون و پسآزمون بود. این مطالعه در خلال سال 1396 تا 1397 در یک کلاس پایه سوم ابتدایی شهر رشت در نیمسال اول انجام شد. والدین و معلمان پرسشنامهها را قبل و بعد از مداخله پر کردند. آموزش مهارتهای اجتماعی به دانشآموزان، ازطریق آموزش به معلم مربوطه که هر روز در ارتباط با دانشآموزان بود، انجام شد. از متدهای شناختیرفتاری و تقویت مثبت استفاده شد. جهت ارزیابی اثربخشی مطالعه از چکلیست سنجش تواناییها و مشکلات برای ارزیابی سلامت روان و ماتسون برای ارزیابی مهارتهای اجتماعی استفاده شد. جهت آنالیز آماری اطلاعات از آزمون رتبه علامتدار ویلکاکسون و آزمون تی زوجی و نرمافزار SPSS نسخه 21 استفاده شد. <br>
<strong>یافتهها </strong>در این مطالعه میانگین سنی مادران 3/32±37/79سال و میانگین سنی پدران 4/42±41/08سال بوده است. میانگین نمره کلی مهارتهای اجتماعی والدین از 13/65±225/54 قبل مداخله به 18/59±219/12 بعد مداخله رسید که کاهش معنادار داشته است (0/033=P). همچنین بر اساس پرسشنامه سلامت روان معلم، از میان خردهمقیاسها، میانگین خردهمقیاس بیش فعالی-کمبود توجه از 2/49±3/95 قبل مداخله به 1/55±2/62 بعد مداخله رسید که کاهش معنادار داشته است (0/020=P).<br>
<strong>نتیجهگیری </strong>نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان توسط معلم به صورت کلی تغییرات معنیداری را در بهبود این مهارتها و رفتار کودکان ایجاد نکرد.
<strong>Background: </strong>Social skills play an important role in children’s emotional health and well-being. Therefore, Social Skills Training (SST) of children is very important.<br>
Objective This study was to determine the effect of SST by teacher on mental health of female primary school students.<br>
<strong>Methods: </strong>This is a quasi-experimental study with a pre-test/post-test design conducted on 24 female primary school students (third grade) in Rasht, Iran in 2017-2018. Their parents and teachers completed questionnaires before and after SST intervention. The sessions were held during the school year. For SST of students, intervention was provided to their teacher who was in daily contact with them. Methods of cognitive behavioral skills and positive reinforcement were used for SST. The Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) and the Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY) were used to assess mental health and social skills, respectively. Data were analyzed using statistical tests including Wilcoxon test and paired t-test in SPSS V.21 software.<br>
<strong>Results: </strong>The mean total score of MESSY decreased significantly from 225.54±13.65 to 219.12± 18.59 after the intervention (P=0.033). Among the subscales of SDQ, the mean of hyperactivity-attention deficit decreased only from 3.95±2.49 to 2.62±1.55 after the intervention, which was significant (P=0.020).<br>
<strong>Conclusion: </strong>The SST of female primary school students by the teacher do not lead to significant changes in their social skills and mental health.
مهارتهای اجتماعی, سلامت روان, آموزش
Social skills, Mental health, Training
28
39
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-735-1&slc_lang=fa&sid=1
Tahereh
Asghari
طاهره
اصغری
T.asghari2013@gmail.com
0000-0002-8170-9841
No
Kavosh Cognitive Behavior Sciences and Addiction Research Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
مرکز تحقیقات علوم شناختی رفتاری و اعتیاد کاوش، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
Maryam
Kousha
مریم
کوشا
m-kousha@gums.ac.ir
0000-0002-8101-8258
Yes
Kavosh Cognitive Behavior Sciences and Addiction Research Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
مرکز تحقیقات علوم شناختی رفتاری و اعتیاد کاوش، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
Soheil
Soltanipour
سهیل
سلطانی پور
ssoltanipour@yahoo.com
0000-0001-7768-1121
No
Department of Psychiatry, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
Mona
Mousaei
مونا
موسائی
monamusaie@yahoo.com
0000-0003-3815-6118
No
Kavosh Cognitive Behavior Sciences and Addiction Research Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
مرکز تحقیقات علوم شناختی رفتاری و اعتیاد کاوش، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
Mahbobeh
Roshandel
محبوبه
روشندل راد
0000-0001-5156-1949
No
Department of Social Medicine, School of Medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran.
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.