Journal of Guilan University of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی گیلان
JGUMS
Literature & Humanities
http://journal.gums.ac.ir
1
admin
2383-4307
2423-4818
10.32598
fa
jalali
1385
4
1
gregorian
2006
7
1
15
58
online
1
fulltext
fa
بررسیکاربرد مدل آموزشی پندر در بهبود رفتارهایبهداشتی کارگران
Applying Pender's Educational Model in Promotion of Health Behavior of Workers
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
چکیده
مقدمه: الگوهای پنداشتی به علت کاربرد در آموزش وتحقیق از اهمیت خاصی برخوردارند، الگوهای زیادی در آموزش بهداشت مطرح شدهاند. مدل پندریکی از این الگوهای پنداشتی و آموزشیست که در تحقیقات زیادی بهکارگرفته شده و نتایج مثبتی بدنبال داشته است.
هدف: بررسی کاربرد این مدل آموزشی در بهبود رفتارهای بهداشتی کارگران شاغل در کارخانههای مواد غذایی زاهدان .
موادوروشها: در این مطالعه نیمه تجربی 200 نفر از کارگران شاغل درکارخانههای مواد غذائی زاهدان شرکت کردند که به شکل تصادفی در دو گروه مورد- شاهد بررسی شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه در دو مرحله قبل و یک ماه بعد از آموزش جمعآوری شد. در این مطالعه05/0< P به عنوان سطح معنیدار در نظر گرفته شد.
یافتهها: نمرههای مفاهیم درکی شناختی (مدلهای سلامت ،درک کنترل سلامت و اهمیت سلامت) و رفتارهای بهداشتی بعد از آموزش افزایش داشته و نتایج آنالیزواریانس تفاوت معنیداری را در گروه مورد (بعد از آموزش ) نشان داد (P=0.000). نتایج آنالیز رگرسیون چندگانه حاکی از ارتباط معنیدار مدلهای سلامت و درک اهمیت سلامت با رفتارهای بهداشتی است(P=0.02). همچنین براساس آنالیزرگرسیون چندگانه ارتباط معنیداری بین درآمد و فاکتورهای مفهوم سلامت ،درک کنترل سلامت ورفتارهای بهداشتی وجودداشت(P=0.01). در مورد تأثیر آموزش بر بهبود رفتارهای بهداشتی، آنالیزواریانس تفاوت معنیداری نشان داد(P=0.005). نتایج رگرسیون چندگانه درزمینه تأثیرهمزمان فاکتورهای درکی شناختی و دموگرافیک در رفتارهای بهداشتی نشان داد که مدلهای کلینیکی(P=0.04)، مدل سازگاری (P=0.01)، جنس (P=0.03) و قومیت (P=0.02) ارتباط معنیداری با رفتارهای بهداشتی داشت.
نتیجهگیری: نتایج مؤید مدل آموزشی پندردربهبودرفتارهای بهداشتی کارگران است.
Abstract
Introduction: Conceptual models are important because they are used in education and research. Several models are discussed in health education. One of them is panders educational model, which has been applied in some research, and led to positive outcome too.
Objective: This research was performed to study the application of panders model in improving workers health behavior in Zahedan faculty of Nan Razawi.
Materials and Methods: In this quasi- experimental study, 200 workers were selected randomly from population of workers and they were studied in two groups of case and control. Data gathering tool was a question pair. Date obtained before education and one month after education. For data analysis descriptive and analytical statistics were used.
Results: Based on findings, the marks of cognitive – conceptual concepts such as health models, perception of health control and health importance increased after education and there was a statistically significant difference in case group after education (P=0.000). There was a significant relation between health models and perception of health importance with health behavior too (P=0.02). Also, there was a significant relation between income and health concept, perception of health control, and health behaviors (P=0.01). ANOVA indicated effect of education on promotion of health behaviors and there was significant difference (P=0.005). Findings revealed that there was a significant relation between cognitive – perceptual factors such as clinical models (P=0.04), adoption model (P=0.01) and demographic factors such as sex (P=0.03) and race (P=0.02) with health behaviors.
Conclusion: Pender’s educational model is effective in promotion of workers health behaviors.
آموزش بهداشت, رفتار بهداشتی, مدلهای آموزشی
Health behavior, Health Education, Models- Educational
54
60
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-364&slc_lang=fa&sid=1
F
Kerman saravi
فتیحه
کرمان ساروی
fksaravi@yahoo.com
Yes
F
Rakhshani
فاطمه
رخشانی
No
M
Sharakhipoor
مهناز
شهرکی پور
No