Journal of Guilan University of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی گیلان
JGUMS
Literature & Humanities
http://journal.gums.ac.ir
1
admin
2383-4307
2423-4818
10.32598
fa
jalali
1383
10
1
gregorian
2005
1
1
13
52
online
1
fulltext
fa
مقایسه مدل های بهره برداری از دانش در علوم پزشکی
Comparison of Knowledge Utilization Models in Medical Sciences
عمومى
General
پژوهشي
Research
چکیده
مقدمه: مدیریت دانش شامل تولید ، انتشار و بهره برداری از دانش است و در سازمان های امروزین بهرهبرداری مؤثر از دانش یک چالش است. بنابراین، سؤال اساسی این است که چه راههایی انگیزه استفاده از دانش را تقویت میکند.
هدف: این مطالعه با هدف شناسایی فرآیند بهرهبرداری از دانش و مقایسه مدلهای موجود در علوم پزشکی و تحلیل عوامل مؤثر بر بهرهبرداری از دانش انجام پذیرفت.
مواد و روشها: این پژوهش مرور منظم مقالات علمی است و براساس منابع اینترنتی منتشر شده طی سالهای 2003-1997 و برخی مقالات معتبر سالهای پیشتر در مورد بهرهبرداری از دانش به بررسی زوایای بهرهبرداری از دانش و مدل های علوم پزشکی میپردازد.
نتایج: فرآیند بهرهبرداری ازدانش شامل 6 مرحله کسب، مستند سازی ، انتقال ، دریافت ، درک وتصمیم گیری است. ابعاد بهرهبرداری از دانش عبارتند از منبع انتشار، محتوا، رسانه و کاربر. متقاضیان استفاده از دانش میتوانند به ترتیب با روش استفاده ذهنی، استفاده ابزاری و یا استفاده راهبردی، مراحل بهره برداری از دانش را طی کنند. جهت بهرهبرداری علمی از دانش در علوم پزشکی، مدلهای مختلفی وجود دارد: در مقایسه هشت مدل مختلف که در این مقاله شناسایی شده است ، به این نتیجه می توان رسید که مدل کوهرد و مدل انستیتو کراس کنسر از سایر مدل ها وضعیت کامل تری دارند زیرا پنج عامل تاکید بر اصول علمی ، ارتباط با ذینفع ها ، کاربرد ، تاثیر بر جامعه و سیاستگذاری در این دو مدل ملحوظ است.
نتیجهگیری: بهرهبرداری از دانش به معنای دریافت دانش توسط گیرنده، درک آن و تأثیر بر کنش گیرنده دانش است. بهرهبرداری از دانش در علوم پزشکی مانند سایر علوم هنگامی به کاملترین سطح خود میرسد که به بهره برداری و توسعه منجر شود.
Abstract
Introduction: In a fast growing organization which has activities in several geographical locations, efficient utilization of expert knowledge is a challenge. Many researches have begun to distinguish between conceptual use of knowledge and instrumental use or changes in behavior and practice. So, one central question is whether the approaches do support the motivation of people to use the knowledge and the next point of interest is about knowledge utilization.
Objective: This study was conducted to review knowledge utilization process to recognize and compare current models of knowledge utilization in medical sciences.
Materials and Methods: Systematic review of articles was applied on basis of Internet resources covering knowledge utilization disseminated between 1997-2003.
Results: Utilization may be conceptual, instrumental or even strategic. There are different models of knowledge utilization in medical sciences: Estabrooks, Behavioral,COHRED , Ace star , CURN Stetler CCI and Iowa. Comparing these models based on five factors implied that COHRED model and CCI model are more complete than the other models.
Conclusion: Knowledge utilization means knowledge reception, perception and influence on receiver’s action. The produced knowledge of medical sciences is useful provided it could be applied in the process of health development.
پزشکی, پژوهش, دانش, نظام های مدیریت اطلاع رسانی
Knowledge, Management Information Systems, Medicine, Research
71
85
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-488&slc_lang=fa&sid=1
S
Asefzadeh
سعید
آصف زاده
Yes
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
M
Farzandipour
مهرداد
فرزندی پور
No
دانشگاه علوم پزشکی کاشان