Journal of Guilan University of Medical Sciences
مجله علوم پزشکی گیلان
JGUMS
Literature & Humanities
http://journal.gums.ac.ir
1
admin
2383-4307
2423-4818
10.32598
fa
jalali
1391
4
1
gregorian
2012
7
1
21
82
online
1
fulltext
fa
تاثیر تلفیق الگوی مرحلههای تغییر و تئوری خود تعیینکنندگی در ارتقاء و تداوم رفتارهای ورزشی
Effect of an Integrated Transtheoretical Model and Self-Determination Theory on the Promotion and Maintenance of Exercise Behavior
عمومى
General
پژوهشي
Research
چکیده مقدمه: بهرغم فایدههای زیاد رفتار ورزشی هنوز کمتحرکی یکی از مشکلهای بهداشتی در دانشجویان است. موضوع کلیدی در تحقیق رفتار ورزشی بکارگیری الگوهای تغییر رفتار برای ارتقاء و پایداری رفتار ورزشی است. مطالعات قبلی نشان داده که با توجه به پیچیدگی رفتار ورزشی با یک مدل نمیتوان مداخله موثر و پایداری نمود. هدف: تعیین تاثیر مداخله مبتنی بر تلفیق مدل مراحل تغییر با تئوری خود تعیینکنندگی بر ارتقاء و تداوم رفتار ورزشی دانشجویان مواد و روشها: این مطالعه از نوع کارآزمایی شاهد دار تصادفی بود و دو گروه شرکت داشتند: یک گروه آزمون(66 دانشجو) که مداخله مبتنی بر تلفیق مدل مراحل تغییر با تئوری خود تعیینکنندگی را دریافت کردند و گروه دیگر کنترل(67 دانشجو) که مداخلهای توسط پژوهشگر بر آنها انجام نشد. پیش از مداخله، فوری بعد از مداخله و 8 ماه پس از مداخله، سازههای مدل مراحل تغییر و تئوری خود تعیینکنندگی و میزان رفتار ورزشی دانشجویان ارزشیابی شد. نتایج: آزمونهای آماری تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر متغیرهای دموگرافی، سازههای مدل مراحل تغییر وتئوری خود تعیینکنندگی و میزان رفتار ورزشی پیش از مداخله نشان نداد. اما در ارزشیابی بعد از مداخله و پیگیری، تفاوت معنیدار در میزان رفتار ورزشی و مراحل تغییر رفتار ورزشی بین دو گروه بدست آمد(001/0P<). همچنین، آزمونهای آماری اختلاف معنی دار مراحل تغییر رفتار ورزشی و میزان رفتار ورزشی در گروه آزمون را در سه مقطع زمانی قبل، بعد و پیگیری نشان داد ( 001/0P<). نتیجهگیری: مداخله مبتنی بر تلفیق مدل مراحل تغییر با تئوری خود تعیینکنندگی در ارتقاء و تداوم رفتار ورزشی دانشجویان موثر است.
Abstract Introduction: Despite the many benefits of exercise behavior, lack of physical activity is a health problem in college students. A key issue in exercise behavior research is using health behavior models in order to promote and maintain exercise behavior. Previous research has shown that due to the complex and dynamic nature of exercise behavior change, it seems unlikely that a single theoretical approach can truly capture it. Objective: The effect of the integrated model of Transtheoretical model and self-determination theory on the promotion and maintenance of exercise behavior among college students. Materials and Methods: This study was a randomized controlled trial. The experimental group (66 students) received the intervention based on TTM and SDT, and control group (67 students) did not receive any intervention by the researcher. Evaluation was conducted by tools based on the constructs of TTM and SDT as well as METs, before intervention, post intervention and after 8 months. Results: There were no significant differences between the two groups before the intervention regarding the demographic variables, constructs of TTM and SDT and METs. The study findings showed significant differences in the exercise behavior stage of change and METs (P<0.001) between experimental group and control group in the post intervention and follow up evaluation. Also, significant improvement in the exercise behavior stage of change and METs in the experimental group throughout pre, post and follow up intervention was observed (P<0.001). Conclusion: Education intervention based on an integrated model of transtheoretical model and self-determination theory has effects on the promotion and maintenance of exercise behavior among college students.
استقلال شخصی, دانشجویان, رفتار بهداشتی, کارآزمایی شاهدان تصادفی, ورزش
Exercise, Health Behavior, Personal Autonomy, Randomized Controlled Trials, Students
45
56
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-20&slc_lang=fa&sid=1
R
Farmanbar
ربیعاله
فرمانبر
farmanbar@gums.ac.ir
Yes
Guilan University of Medical Sciences
علوم پزشکی گیلان
SH
Niknami
شمسالدین
نیکنامی
No
Faculty of Medicine
دانشگاه علوم پزشکی
A.R
Heydarnia
علیرضا
حیدرنیا
No
Faculty of Medicine
دانشگاه علوم پزشکی