دوره 20، شماره 79 - ( 7-1390 )                   جلد 20 شماره 79 صفحات 30-24 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farahbod F, Amiralavi S, Najafzadeh S. The Position of Conflict Management and Relation Openness in Elevating the Nursing Employees’ Trust. JGUMS 2011; 20 (79) :24-30
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-129-fa.html
فرحبد فرزین، امیرعلوی سیروس، نجف‌زاده صدیقه. جایگاه مدیریت تعارض و گشودگی ارتباط در ارتقای اعتماد کارکنان پرستاری. مجله علوم پزشکی گیلان. 1390; 20 (79) :24-30

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-129-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی ، farahbod@yahoo.comfarzin
2- دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده:   (8589 مشاهده)
چکیده مقدمه: اعتماد سازمانی به معنی اشتیاق کارکنان برای انجام فرمان‌های مورد انتظار مدیر بدون نیاز به کنترل یا ارزشیابی است. شکل‌گیری فرایندهای سازمانی بر پایه‌ی اعتماد تحولی شگرف در تعامل کارکنان و مدیران، افزایش تعهد سازمانی، رضایت شغلی و بهبود عملکرد کارکنان بوجود آورده است. هدف: تعیین تاثیر مدیریت تعارض و گشودگی ارتباط بر میزان اعتماد کارکنان پرستاری بیمارستان‌های دولتی رشت در سال 1389 مواد و روش‌ها: پژوهش به‌صورت مقطعی و توصیفی- تحلیلی انجام شد. جامعه هدف 1100 نفر از کارکنان پرستاری بیمارستان‌های دولتی رشت بودند، که پس از تحلیل عاملی و تعیین واریانس و قراردادن در فرمول، 239 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه حاوی 21 پرسش برای سنجش سه متغیر تعارض، اعتماد و گشودگی ارتباط بود. تعارض در دو بخش انواع (وظیفه، رابطه و فرایند) و ویژگی‌ (شدت و مدت) با نظرسنجی از استادان، پس از بومی شدن و تایید روایی و پایایی آن تهیه و داده‌های تحقیق طی یک ماهه خرداد سال 89، جمع‌آوری شد. در پردازش اطلاعات پرسشنامه از دو شیوه‌ی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم‌افزار spss استفاده شد. نتایج: بین تعارض وظیفه‌ای و اعتماد همبستگی وجود نداشت(4/11R=). بین تعارض رابطه‌ای، فرایندی و ویژگی‌های تعارض(شدت و مدت) و اعتماد همبستگی بدست آمد که به ترتیب در محدوده‌ی 13/0R= تا 56/0R= و با سطح معنی‌داری همه‌ی متغیرها(05/0P<) بود. همچنین، از رگرسیون چندگانه در تعیین تاثیر متغیرهای تعدیل‌گر گشودگی ارتباط، شدت تعارض و مدت آن بر رابطه بین انواع تعارض و اعتماد استفاده شد که دلتای تغییر(در رابطه بین متغیرها با ورود متغیر تعدیل‌گر) نشان‌دهنده‌ی وجود چنین رابطه تعدیل‌کننده‌ای ‌بود. نتیجه‌گیری: طبق نتایج، بین تعارض فرایندی و رابطه‌ای با اعتماد، رابطه معنی‌دار معکوس وجود داشت، و گشودگی ارتباط و مدت تعارض بر رابطه‌ی تعارض و اعتماد تاثیر مثبت می‌گذارد، ولی شدت تعارض با تاثیر منفی بر رابطه تعارض و اعتماد باعث کاهش اعتماد می‌شود. لذا به مدیران توصیه می‌شود با به‌کارگیری دو استراتژی مدیریت تعارض و ایجاد ارتباطات مطلوب در محیط کار به افزایش اعتماد کارکنان و در نهایت موفقیت سازمان نائل آیند.
متن کامل [PDF 186 kb]   (2381 دریافت)    
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/8/18 | پذیرش: 1392/8/18 | انتشار: 1392/8/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb