1- دانشیار،گروه آموزش بهداشت و ارتقا، سلامت، دانشکده بهداشت،دانشگاه علوم پزشکی گیلان،رشت،ایران
2- پزشک عمومی،دانشگاه علوم پزشکی گیلان،رشت،ایران
3- دانشگاه پیام نوراستان گیلان،رشت،ایران
چکیده: (4402 مشاهده)
مقدمه: معنویت و رشد معنوی درانسان طی چند دهه گذشته به صورت روز افزون متخصصان بهداشت روانی را شیفته خود کرده است، یکی از اجزای زندگی سالم توجه به نیازهای معنوی است. با توجه به تغییر میزان معنویت در جوامع، گروههای اجتماعی و محیطهای مختلف، تعیین این بعد از سلامتی در جوامع مختلف، بویژه دانشجویان بایسته است.
هدف: بررسی میزان معنویت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان
مواد و روشها: این مطالعه به روش توصیفی و مقطعی در پاییز سال 1394 انجام شد. جامعه و محیط پژوهش 357 نفر از دانشجویان دانشکدههای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان بودند که با نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد «سنجش نگرش معنوی« بود که با مقیاس 5 گزینهای لیکرت امتیاز دهی شد. دامنه نمره همه پرسشهای حیطه معنویت بین 0 تا 172 و در سوالات پس از آن نگرش معنوی بین 0 تا 96 و در سوالات بعد توانایی معنوی بین 0 تا 76 بود. واکاوی دادهها با نرمافزار آماریspss21 و شاخصهای آمار توصیفی واستنباطی انجام شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرههای کسب شده دانشجویان در کل حیطه معنویت 24/20±05/120 و در بعد نگرش معنوی 05/13 ± 49/65 و توانایی معنوی 15/9 ± 56/54 بود. بین نمرههای کسب شده از حیطههای نگرش معنوی و توانایی معنوی همبستگی مستقیم و مثبت وجود داشت ( 651/0=r ,0001/0=p). تفاوت آماری معنیدار بین نمرههای پرسشنامه سنجش معنویت برپایه تاهل، ردههای سنی و دانشکده محل تحصیل دیده شد (001/0=p, 0001/0=p, 038/0=p(.
نتیجهگیری: این نتایج اهمیت پرداختن به جستار معنویت در دانشجویان گروه پزشکی را نشان میدهد و لازم است برای ارتقای میزان معنویت دانشجویان برنامهریزیهای لازم انجام شود. گسترش فرهنگ ازدواج بویژه در زمان دانشجویی و همکاری سرپرستان دانشکدهها برای افزایش فضای معنوی ارزش دارد.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/7/24 | پذیرش: 1396/7/24 | انتشار: 1396/7/24