Abolghasemi L, Akbari B. Effects of Awareness Raising Program on the Stress, Anxiety and Improvement of Exercise Performance in Patients Undergoing Cardiovascular Diagnostic Examination. JGUMS 2018; 27 (106) :23-31
URL:
http://journal.gums.ac.ir/article-1-1661-fa.html
ابوالقاسمی لیلی، اکبری دکتربهمن. اثربخشی برنامه آشناسازی بر نشانههای استرس، نشانههای اضطراب و بهبود کارکرد آزمون ورزش در بیماران تحت بررسی تشخیصی قلبی_عروقی. مجله علوم پزشکی گیلان. 1397; 27 (106) :23-31
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-1661-fa.html
1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد رشت، رشت، ایران
چکیده: (4288 مشاهده)
مقدمه: تشخیص زودهنگام بیماری رگهای کرونر نقش بسیار مهمی در کاهش عوارض بیماری دارد. امروزه آموزش بیمار یکی از اساسیترین و حیاتیترین برنامههای مراقبتی در سیستمهای درمانی بوده و به عنوان گرانیگاه وظایف همه پیشههای بهداشتی شناخته میشود.
هدف: تعیین اثربخشی برنامه آشناسازی بر استرس، اضطراب و بهبود کارکرد آزمون ورزش در بیماران زیر بررسی تشخیصی قلبی_عروقی مرکز آموزشی و درمانی بیمارستان حشمت رشت در سال 1396.
مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی بر 34 بیمار زیر آزمون ورزش عروق کرونر که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده بودند، انجام شد. از برنامه مداخله آموزشی آزمون ورزش محقق ساخته در سه جلسه و پرسشنامه اضطراب و استرس (DASS-21) استفاده شد. دادهها با استفاده از شاخصهای توصیفی و آزمون کوواریانس واکاوی شد.
نتایج: تحلیل هر یک از متغیرهای وابسته نشان داد که آشناسازی، به مراجعان در انجام آزمون ورزش بر افزایش کارکرد بیماران در آزمون ورزش مؤثر است؛ یعنی برنامه آشناسازی جهت انجام آزمون ورزش بر کاهش سطح استرس (49/13= (33، 1) F، 001/0p<) و اضطراب (65/16= (33، 1) F،001/0p<) مراجعان مؤثر بوده است.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش، میتوان با آموزش درست به بیماران کمک کرد تا با عملکرد مناسب در شرایط پرتنش از فشار ایستار کاسته و سلامت روانی خود را در برابر موقعیتهای درمانی استرسزا افزایش دهند.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/4/17 | پذیرش: 1397/4/17 | انتشار: 1397/4/17