1- استادیار گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قزوین
2- مربی مدیریت بهداشت
چکیده: (2579 مشاهده)
خلاصه
این مطالعه با هدف توصیف وضعیت تدوین پایان نامههای دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی قزوین تا پایان سال ۱۳۷۶ انجام شد. بدین منظور ۲۴۴ پایان نامه شامل ۲۰۹ مورد پزشکی، ۲۸ مورد دندانپزشکی و ۷ مورد دوره تخصصی مورد بازبینی قرار گرفت و دادهها در چک لیستی حاوی ۳۸ متغیر جمعآوری شد.
یافتههای بررسی نشان میدهد که ۲۴۱ پایان نامه به راهنمایی اساتید بالینی و ۳ پایان نامه به راهنمایی اساتید علوم پایه تدوین شدهاند.۲۵% پایان نامه به بخش اطفال، 6/17% به بخش داخلی 5/11% به بخش جراحی و بقیه به سایر بخشها اختصاص دارد. 6/15% پایان نامهها گردآوری مطلب، 9/79% مطالعه توصیفی 2/11% تحلیلی و 8/0% تجربی بودهاند.
به لحاظ قالب روی جلد و صفحهپردازی، 7/21% موارد اصول لازم را رعایت نکردهاند. به لحاظ تدوین مطالب شامل اصول مرجع نویسی نوشتن چکیده، بیان مساله، اهداف و بررسی متون، روش کار، نتایج، بحث و نتیجهگیری، اکثر پایان نامهها دارای اشکالات اساسی هستند. بیشترین ضعف پایان نامهها در تدوین بیان مساله، بررسی متون و مرجع نویسی و توضیح روش مطالعه است
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/12/25 | پذیرش: 1397/12/25 | انتشار: 1397/12/25