دوره 30، شماره 1 - ( 1-1400 )                   جلد 30 شماره 1 صفحات 75-64 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IRCT 2016011622984N1


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehrabia F, Farmanbar R, Mahdavi Roshan M, Farzan R, Omidi S, Aghebati R. Effect of an Intervention Based on the Theory of Planned Behavior on Self-Care Behavior of Patients With Hypertension: A Clinical Trial. JGUMS 2021; 30 (1) :64-75
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2344-fa.html
مهرابیان فردین، فرمانبر ربیع االه، مهدوی روشن مرجان، فرزان رامیار، امیدی سعید، عاقبتی رقیه. تأثیرمداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده در ارتقای رفتار خودمراقبتی در بیماران مبتلا به پرفشاری خون مراجعه‌کننده به مراکز بهداشت شهر رشت. مجله علوم پزشکی گیلان. 1400; 30 (1) :64-75

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2344-fa.html


1- گروه آموزش و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
2- گروه قلب، بیمارستان حشمت، مرکز تحقیقات مداخله‌ای قلب و عروق گیلان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
3- گروه جراحی پلاستیک و ترمیمی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
4- گروه آموزش و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران. ، r.aghebati44097@yahoo.com
چکیده:   (1391 مشاهده)
زمینه: فشار خون بالا عامل تعدیل‌شونده خطر سلامت و از علل مهم ناتوانی و مرگ است. تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده از تئوری‌های مهمی است که مسیر پذیرش رفتارهای بهداشتی را توضیح می‌دهد.
هدف: این مطالعه با هدف بررسی میزان تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده بر انجام رفتارهای خودمراقبتی بیماران دارای فشار خون بالا انجام شد.
مواد و روش‌ها: مطالعه مداخله‌ای در دو گروه 75 نفره آزمایش و کنترل از بیماران مبتلا به فشار خون بالای مراکز بهداشت رشت در سال 1393و در طی 5 ماه صورت گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه محقق‌ساخته شامل اطلاعات جمعیت‌شناختی و فعالیت جسمانی با استفاده از پرسش‌نامه GPAC و اطلاعات تغذیه‌ای با پرسش‌نامه بسامد خوراک FFQ و سؤالات تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده در پنج حیطه نگرش، هنجارهای انتزاعی، کنترل رفتار درک‌شده، قصد رفتاری و مرتبط با فشار خون بود. روایی پرسش‌نامه به روش روایی محتوایی و پایایی پرسش‌نامه با ضریب آلفای کرونباخ 0/71 تعیین شد. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 18 و آزمون توصیفی و استنباطی انجام شد.
یافته‌ها: قبل ازا نجام مداخله آموزشی دو گروه از نظر میانگین نمره سازه‌های تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده، همسان بودند. پس از آن در گروه آزمایش میانگین نمره نگرش از 4/51 به 4/58، میانگین نمره هنجارهای انتزاعی از 4/16 به 4/19، میانگین نمره کنترل رفتار درک‌شده از 3/64 به 4/23 و میانگین نمره قصد رفتاری از 3/88 به 4/24 رسید که این اختلاف از نظر آماری معنی‌دار بود (05/P<0) و اختلافی در گروه کنترل مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که طراحی برنامه آموزشی بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی‌شده در ارتقاء رفتار خودمراقبتی بیماران تأثیر داشت.
متن کامل [PDF 4433 kb]   (1061 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1352 مشاهده)  
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/12/6 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb