Ethics code: IR.IAU.LIAU.REC.1399.069
Baradaran M, Mirzaei Malati M, Parsamehr N, Tahmasebi M. Stress, Cognitive- Emotional Regulation, and Sense of Meaning Among Female Students During the COVID-19 Pandemic: A Web-based Cross-Sectional Study. JGUMS 2021; 30 (3) :246-257
URL:
http://journal.gums.ac.ir/article-1-2350-fa.html
برادران مجید، میرزائی ملاطی مائده، پارسامهر نسرین، طهماسبی مریم. استرس، تنظیمشناختی هیجان و احساس معنا در زنان دانشجو طی پاندمی کووید 19: یک مطالعه مقطعی مبتنی بر وب. مجله علوم پزشکی گیلان. 1400; 30 (3) :246-257
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2350-fa.html
1- گروه روانشناسی، دانشکده تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لاهیجان، ایران. ، maedeh.mirzaee@yahoo.com
3- گروه روانشناسی محض، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، املش، ایران.
4- گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لاهیجان، ایران.
چکیده: (1589 مشاهده)
زمینه: پاندمی کووید 19 در سراسر کشورهای جهان، اثرات منفی روانی اجتماعی برای خانواده به همراه داشته است. این مسئله با توجه به اینکه زنان عهدهدار مسئولیت مراقبتهای بهداشتی در خانوادهاند، حائز اهمیت است.
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه تنظیمشناختی هیجان و احساس معنا در استرس ادراکشده حاصل از پاندمی کووید 19 در زنان دانشجو بود.
روشها: طرح آماری پژوهش، از نوع مقطعی تحلیلی است. در اردبیهشت ماه سال 1399 از جامعه آماری پژوهش زنان دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان، تعداد 100 نفر به عنوان نمونه، به روش نمونهگیری در دسترس در پژوهش شرکت کردند. برای جمعآوری دادهها از مقیاسهای تنظیمشناختی هیجان، معنای زندگی و استرس ادراکشده استفاده شد. همچنین تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 20 و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه با روش پسرو انجام شد.
یافتهها: برآمد تحلیل همبستگی بین متغیرها نشان داد که میان استرس ادراک شده و برخی زیرمقیاسهای تنظیمشناختی هیجان همچون ارزیابی مجدد (P=0/005 ، r=-0/226) و حضور معنا (P=0/001 ، r=-0/341) و احساس معنا (P=0/005 ، r=-0/211) ارتباط منفی معنادار یافت وجود دارد. همچنین بین استرس ادراکشده و پذیرش (P=0/005 ، r=-0/175) و سرزنش دیگران (P=0/001 ، r=-0/236) و نشخوار فکری (P=0/001 ، r=-0/274) ارتباط مثبت معنادار یافت شد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز آشکار کرد که متغیرهای حضور معنا، ارزیابی مجدد و سرزنش دیگران در پیشبینی تغییرات مربوط به استرس ادراکشده، 22 درصد نقش دارند (0/001>P).
نتیجهگیری: بهکارگیری راهبردهای تنظیمشناختی هیجان و داشتن احساس معنا در زندگی میتواند از میزان شدت بار روانی در شرایط استرسزا بکاهد.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/1/12 | پذیرش: 1400/6/14 | انتشار: 1400/7/9