1- دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، saghi_m80@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده: (8831 مشاهده)
چکیده مقدمه: اضطراب نوعی تشویش و نگرانی است که میتواند بر توانایی یادگیری، تصمیمگیری، عملکرد، اجرا و ... دانشجویان رشتههای پزشکی و پیراپزشکی طی دوران تحصیل و فراگیری مهارتها و تصمیمگیریهای بالینی مؤثر باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، طب فشاری از روشهای غیردارویی مؤثر بر کاهش اضطراب در افراد است. هدف: تأثیر طب فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری، مامایی و اتاق عمل در بدو دوره کارآموزی بالینی بررسی شد. مواد و روشها: این پژوهش مطالعه کارآزمایی بالینی یک سوکور است که در آن میزان اضطراب 66 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری، مامایی و اتاق عمل که برای اولین بار به محیطهای بالینی "نوزادان، زایمان واتاق عمل" برای کارآموزی آمده بودند، به طور تصادفی در دو گروه مداخله P6 و Thumb قرار گرفتند. ابزار در این مطالعه پرسشنامههایی مشتمل بر دو بخش بود: 1)از ویژگیهای دموگرافی نمونهها دو مورد سن و جنس ثبت شد. 2) میزان اضطراب آشکار و پنهان نمونهها قبل و بعد از مداخله P6 و Thumb با مقیاس اشپیل برگر بررسی شد. پس از جمعآوری و ثبت دادهها، تجزیه و تحلیل با نرمافزار 16 SPSS انجام شد. تحلیل قدرت مطالعه نیز با نرمافزار stata صورت گرفت. نتایج: میانگین سنی دانشجویان 80/1±26/21 سال بود و 9/93 درصد نمونهها مؤنث بودند. دو گروه مداخله P6 و Thumb از نظر سن و جنس همگن شده بودند. بین میانگین اضطراب آشکار و پنهان در کل دانشجویان قبل ازمداخله P6و Thumb اختلاف آماری معنیدار بدست نیامد و دو گروه از این نظر همگن بودند. میانگین اضطراب آشکار و پنهان پس از مداخله (فشار بر نقطه P6) در دانشجویان پرستاری و اتاق عمل افزایش نشان داد. در حالی که میانگین نمره اضطراب آشکار و پنهان بعد از اعمال فشار نسبت به قبل از مداخله در دانشجویان مامایی کاهش یافت و این اختلاف از نظر آماری معنیدار نبود. نتیجهگیری: به نظر میرسد نداشتن تأثیر طب فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان پرستاری، مامایی و اتاق عمل ناشی از شرایط محیطی ویژه بخشهای نوزادان و اتاق عمل، علل مراجعه مددجویان و نیز حساس بودن موقعیت آنان باشد.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/8/28 | پذیرش: 1392/8/28 | انتشار: 1392/8/28