دوره 31، شماره 3 - ( 7-1401 )                   جلد 31 شماره 3 صفحات 243-232 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Biazar G, Sedighinejad A, Naderi Nabi B, Ghazanfar Tehran S, Etezadi A, Atrkarroushan Z, et al . Evaluating the Quality of Obtaining Informed Consent for Spinal Anesthesia in Candidates for Gynecological Surgery Referred to Al-Zahra Hospital During 2021. J Guil Uni Med Sci 2022; 31 (3) :232-243
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2507-fa.html
بی آزار گلاره، صدیقی نژاد عباس، نادری نبی بهرام، غضنفر طهران سمانه، اعتضادی آتوسا، عطرکار روشن زهرا، و همکاران.. بررسی کیفیت اخذ رضایت آگاهانه در انجام بی‌حسی نخاعی در بیماران کاندید جراحی زنان در بیمارستان الزهرا (س). مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان 1401; 31 (3) :243-232

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2507-fa.html


1- مرکز تحقیقات بیهوشی، گروه بیهوشی، بیمارستان الزهرا، دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان، رشت، ایران.
2- مرکز تحقیقات بیهوشی، گروه بیهوشی، بیمارستان الزهرا، دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان، رشت، ایران. ، tehranisamaneh88rasht@gmail.com
3- مرکز تحقیقات بهداشت باروری، گروه زنان و زایمان، بیمارستان الزهرا، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان، رشت، ایران.
4- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان، رشت، ایران.
5- کمیته تحقیقات دانشجویی، مرکز تحقیقات بیهوشی، گروه بیهوشی، بیمارستان الزهرا، دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (392 مشاهده)
زمینه اخذ رضایت آگاهانه برای هر روش تشخیصی یا درمانی ضروری است. رضایت آگاهانه یک فرایند ارتباط حقوقی مهم بین بیمار و پزشک است.
هدف این مطالعه به‌منظور بررسی کیفیت روند اخذ رضایت آگاهانه در بیماران کاندید جراحی زنان تحت بی‌حسی نخاعی انجام گرفت.
مواد و روش‌ها این مطالعه مقطعی در سال 1400 در بیمارستان الزهرا (س) انجام شد. بیماران واجد شرایط بالای 18 سال که کاندید عمل جراحی زنان تحت بی‌حسی نخاعی بودند، وارد مطالعه شد. پرسش‌نامه‌ای حاوی اطلاعات جمعیت‌شناختی و 20 سؤال اختصاصی در 4 حوزه ارائه اطلاعات به بیمار، قابل‌فهم بودن فرم رضایت‌نامه، داوطلبانه بودن اخذ رضایت‌نامه و ارتباط با پزشک، ازطریق مصاحبه مستقیم تکمیل شد.
یافته‌ها درنهایت اطلاعات 259 بیمار واجد شرایط مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفت. در بررسی کیفیت حیطه‌های مختلف رضایت اگاهانه، ارائه اطلاعات به بیمار، قابل‌درک بودن فرم و داوطلبانه بودن اخذ رضایت‌نامه در وضعیت ضعیف بودند و تنها وضعیت ارتباط با پزشک در محدوده قابل‌قبول بود (46/3 درصد در وضعیت خوب و20/1 عالی). همچنین مشخص شد بین سطح تحصیلات و کیفیت اخذ رضایت آگاهانه ارتباط معنی‌داری وجود داشت (034/P=0).
نتیجه‌گیری نتایج مطالعه نشان داد که فرایند اخذ رضایت آگاهانه در این مرکز دانشگاهی قابل‌قبول نیست و باید در جهت بهبود شرایط فعلی تلاش شود.
متن کامل [PDF 5555 kb]   (66 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (27 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/7 | پذیرش: 1401/3/17 | انتشار: 1401/7/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb