دوره 33، شماره 2 - ( 4-1403 )                   جلد 33 شماره 2 صفحات 201-188 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 432
Ethics code: IR.SEMUMS.REC.1400.173


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yarahmadi M, Ayati M, Ghorbanian M T. Investigating the Reasons of Discharge With the Personal Consent of Patients Admitted to the Emergency Ward of Kowsar Hospital in Semnan City, Iran. JGUMS 2024; 33 (2) :188-201
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2627-fa.html
یاراحمدی مهدی، آیتی مهری، قربانیان محمد تقی. بررسی دلایل ترخیص با رضایت شخصی از بخش اورژانس بیمارستان کوثر شهر سمنان. مجله علوم پزشکی گیلان. 1403; 33 (2) :188-201

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2627-fa.html


1- گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی سمنان، سمنان، ایران.
2- گروه کودکان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی سمنان، سمنان، ایران.
چکیده:   (1373 مشاهده)
زمینه ترک بیمارستان با مسئولیت شخصی علاوه ‌بر اینکه می‌تواند نشانگر نارضایتی بیماران از خدمات ‌مراقبتی نظام سلامت باشد، حیات بیمار را تهدید می‌کند و موجب خسارات جبران‌ناپذیری به بیمارستان‌ها می‌شود.
هدف هدف از انجام این پژوهش بررسی دلایل ترخیص با رضایت شخصی از بخش اورژانس بیمارستان کوثر شهر سمنان بود.
روش‌ها این مطالعه توصیفی‌تحلیلی از ابتدای شهریور ماه تا انتهای اسفندماه سال 1400 انجام‌ شد. ابزار جمع‌آوری‌داده‌ها، پرسش‌نامه محقق‌ساخته‌ای شامل اطلاعات جمعیت‌شناختی و دلایل مؤثر بر ترخیص با رضایت ‌شخصی در قالب 3 مفهوم کلی «علل مربوط به بیمار»، «علل مربوط به کارکنان» و «علل مربوط به وضعیت بیمارستان» بود که هر‌یک از این مفاهیم، شامل زیرمفاهیمی بودند. برای بررسی نتایج، از نرم‌افزارآماری SPSS نسخه 22 استفاده‌شد.
یافته‌ها در‌مجموع 140 بیمار با میانگین ‌سنی 16/17‌±‌33/52 سال که 58/6 درصد آن‌ها مرد و 41/4 درصد زن بودند، در این مطالعه شرکت کردند. 63/6 درصد از بیماران متأهل بوند، 42/1 درصد تحصیلات دیپلم داشتند و 11/4 درصد سابقه مصرف ‌داروهای اعصاب ‌و روان داشتند. 42/9 درصد از بیماران تحت ‌پوشش بیمه‌ تأمین ‌اجتماعی بودند. بیشترین میزان ترخیص با رضایت‌ شخصی در شیفت‌های عصر (42/1 درصد) و شب (37/9 درصد) بود. از مهم‌ترین دلایل ترخیص با رضایت ‌شخصی، مشکلات مربوط به بیمه (30 درصد)، نگرانی از ابتلا به کرونا (26/4 درصد)، برخورد نامناسب‌پزشک (17/1 درصد)، نارضایتی از اقدامات تشخیصی‌و درمانی (15/7درصد)، برخورد نامناسب پرسنل (12/9درصد) و نارضایتی از فضای نامناسب اورژانس (12/1درصد) بود.
نتیجه‌گیری می‌توان با اتخاذ تصمیمات مناسب جهت ارتقای سطح‌کیفیت خدمات ‌درمانی و فراهم‌سازی امکان همکاری افزاینده‌ بیمه‌ها، تفکیک بخش‌های بیماری‌های ‌واگیر و قرارگیری دور از سایر بخش‌ها، برگزاری جلسات ‌توجیهی برای پزشکان و کادر درمان، افزایش‌آگاهی‌ بیماران از عوارض ‌احتمالی این تصمیم و بهبود تسهیلات و فضای فیزیکی اورژانس، میزان ترخیص با رضایت ‌شخصی را کاهش داد.
واژه‌های کلیدی: ترخیص، رضایت شخصی، بیمارستان، اورژانس
متن کامل [PDF 4955 kb]   (395 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1408 مشاهده)  
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/5/14 | پذیرش: 1402/10/30 | انتشار: 1403/4/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb