دوره 34، شماره 4 - ( 10-1404 )                   جلد 34 شماره 4 صفحات 381-370 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 193140008101
Ethics code: IR.GUMS.REC.1401.080


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golipoor M, Rafat Z, Asgari F, Mohammadi Z, Roostaei D. Evaluation of the quality of virtual education of basic medical sciences courses in GUMS. JGUMS 2025; 34 (4) :370-381
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2762-fa.html
گلی پور ماندانا، رفعت زهرا، عسگری فریبا، محمدی زهرا، روستائی داود. بررسی کیفیت آموزش مجازی دروس علوم پایه در دانشگاه علوم پزشکی گیلان. مجله علوم پزشکی گیلان. 1404; 34 (4) :370-381

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2762-fa.html


1- گروه آناتومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
2- گروه انگل‌شناسی و قارچ‌شناسی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
3- گروه پرستاری، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
4- کمیته تحقیقات دانشجویی، واحد پردیس، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بندر انزلی، ایران.
5- گروه فارماکولوژی (داروشناسی)، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
چکیده:   (875 مشاهده)
زمینه بستر یادگیری مجازی یک زیرساخت آموزشی با کیفیت بالا و پایدار فراهم می‌کند. در سال‌های اخیر با توسعه آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی، تأثیرگذاری روزافزون آن برسیستم آموزشی بسیار مورد توجه قرارگرفته است.
هدف دراین مطالعه به بررسی وضعیت آموزش مجازی دروس دانشجویان مقطع علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان در سال 1400-1401از‌منظر انعطاف‌پذیری دوره آموزش مجازی، محتوای آموزشی و سازماندهی آن، تعامل ـ ارزشیابی، سامانه آموزش مجازی و پشتیبانی کاربران و دیدگاه کلی دانشجویان پرداختیم.
روش‌ها این مطالعه تحلیلی‌مقطعی با همکاری 204 نفر از دانشجویان مقطع علوم پایه رشته پزشکی در واحد رشت و واحد پردیس انزلی انجام شد. شرکت‌کنندگان با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفیِ طبقه‌بندی انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از یک پرسش‌نامه 31 سؤالی محقق‌ساخته استفاده کردیم که به‌صورت آنلاین در اختیار دانشجویان قرار گرفت. روایی پرسش‌نامه‌‌ برابر با 0/92 و پایایی کل پرسش‌نامه براساس ضریب آلفای کرونباخ 0/887 برآورد شد.
یافته‌ها نتایج به‌دست‌آمده بدین شرح بود: میانگین نمره وضعیت آموزش مجازی دروس مقطع علوم پایه در بُعد انعطاف‌پذیری دوره آموزش مجازی، 3/88 ± 18/83؛ کمترین و بیشترین نمره به ترتیب، 7 و 25؛ میانگین نمره محتوای آموزشی و سازماندهی آن، 4/51±‌26/40؛ کمترین و بیشترین نمره به ترتیب، 8 و 35؛ میانگین نمره تعامل ـ ارزشیابی، 8/70±‌40/20؛ کمترین و بیشترین نمره به‌ترتیب، 13 و 60؛ میانگین نمره سامانه آموزش مجازی و پشتیبانی کاربران، 3/41±‌13/67؛ کمترین و بیشترین نمره به ترتیب، 4 و 20؛ میانگین نمره دیدگاه کلی دانشجویان، 2/15 ± 6/78؛ کمترین و بیشترین نمره به ترتیب 2 و 10؛ میانگین وضعیت کلی دوره آموزشی، 17/12±‌105/88، کمترین و بیشترین نمره به ترتیب، 39 و 150.
نتیجه‌گیری به‌صورت کلی رضایت دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان در‌مورد وضعیت آموزش مجازی دروس ارائه‌شده در مقطع علوم پایه رضایت‌بخش بود. نتایج این پژوهش می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های خرد و کلان که زیر نظر مستقیم معاونت آموزشی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی است مؤثر باشد.
متن کامل [PDF 5034 kb]   (84 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (67 مشاهده)  
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/10/22 | پذیرش: 1403/12/21 | انتشار: 1404/10/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb