Research code: 193140008101
Ethics code: IR.GUMS.REC.1401.080
1- گروه آناتومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
2- گروه انگلشناسی و قارچشناسی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
3- گروه پرستاری، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
4- کمیته تحقیقات دانشجویی، واحد پردیس، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بندر انزلی، ایران.
5- گروه فارماکولوژی (داروشناسی)، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
چکیده: (875 مشاهده)
زمینه بستر یادگیری مجازی یک زیرساخت آموزشی با کیفیت بالا و پایدار فراهم میکند. در سالهای اخیر با توسعه آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی، تأثیرگذاری روزافزون آن برسیستم آموزشی بسیار مورد توجه قرارگرفته است.
هدف دراین مطالعه به بررسی وضعیت آموزش مجازی دروس دانشجویان مقطع علوم پایه پزشکی دانشگاه علومپزشکی گیلان در سال 1400-1401ازمنظر انعطافپذیری دوره آموزش مجازی، محتوای آموزشی و سازماندهی آن، تعامل ـ ارزشیابی، سامانه آموزش مجازی و پشتیبانی کاربران و دیدگاه کلی دانشجویان پرداختیم.
روشها این مطالعه تحلیلیمقطعی با همکاری 204 نفر از دانشجویان مقطع علوم پایه رشته پزشکی در واحد رشت و واحد پردیس انزلی انجام شد. شرکتکنندگان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفیِ طبقهبندی انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از یک پرسشنامه 31 سؤالی محققساخته استفاده کردیم که بهصورت آنلاین در اختیار دانشجویان قرار گرفت. روایی پرسشنامه برابر با 0/92 و پایایی کل پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ 0/887 برآورد شد.
یافتهها نتایج بهدستآمده بدین شرح بود: میانگین نمره وضعیت آموزش مجازی دروس مقطع علوم پایه در بُعد انعطافپذیری دوره آموزش مجازی، 3/88 ± 18/83؛ کمترین و بیشترین نمره به ترتیب، 7 و 25؛ میانگین نمره محتوای آموزشی و سازماندهی آن، 4/51±26/40؛ کمترین و بیشترین نمره به ترتیب، 8 و 35؛ میانگین نمره تعامل ـ ارزشیابی، 8/70±40/20؛ کمترین و بیشترین نمره بهترتیب، 13 و 60؛ میانگین نمره سامانه آموزش مجازی و پشتیبانی کاربران، 3/41±13/67؛ کمترین و بیشترین نمره به ترتیب، 4 و 20؛ میانگین نمره دیدگاه کلی دانشجویان، 2/15 ± 6/78؛ کمترین و بیشترین نمره به ترتیب 2 و 10؛ میانگین وضعیت کلی دوره آموزشی، 17/12±105/88، کمترین و بیشترین نمره به ترتیب، 39 و 150.
نتیجهگیری بهصورت کلی رضایت دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علومپزشکی گیلان درمورد وضعیت آموزش مجازی دروس ارائهشده در مقطع علوم پایه رضایتبخش بود. نتایج این پژوهش میتواند در سیاستگذاریهای خرد و کلان که زیر نظر مستقیم معاونت آموزشی وزارت بهداشت و دانشگاههای علومپزشکی است مؤثر باشد.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/10/22 | پذیرش: 1403/12/21 | انتشار: 1404/10/11