Research code: 6105
Ethics code: IR.GUMS.REC.1403.476
Safa P, Jafari E, Babaee Hemmati Y, Falahchai M. Analysis of Educational Service Quality in the Faculty of Dentistry at Guilan University of Medical Sciences: A SERVQUAL Model Study. JGUMS 2025; 34 (2) :142-157
URL:
http://journal.gums.ac.ir/article-1-2775-fa.html
صفا پادینا، جعفری الهام، بابایی همتی یاسمین، فلاح چای مهران. تحلیل کیفیت خدمات آموزشی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان: یک مطالعه با مدل سروکوال. مجله علوم پزشکی گیلان. 1404; 34 (2) :142-157
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2775-fa.html
1- دانشجوی دکترای پروتزهای دندانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
2- گروه ارتودنسی، مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
3- گروه پروتزهای دندانی، مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
چکیده: (581 مشاهده)
زمینه ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی در دانشکدههای دندانپزشکی برای بهبود عملکرد آموزشی ضروری است. مطالعات پیشین در ایران که با استفاده از مدل سروکوال انجام شدهاند، بهطور مداوم شکافهایی میان انتظارات و ادراکات دانشجویان را نشان دادهاند.
هدف این مقاله با هدف بررسی کیفیت خدمات آموزشی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با استفاده از مدل سروکوال (SERVQUAL) انجام شد.
روشها این مطالعه تحلیلیمقطعی در سال ۱۴۰۳ بر روی ۲۷۵ دانشجوی دندانپزشکی (سالهای دوم تا ششم) در دانشکدههای رشت و پردیس انزلی انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه سهقسمتی سروکوال (اطلاعات جمعیتشناختی، ۲۷ گویه ادراک و ۲۷ گویه انتظار در 5 بُعد) بود. روایی و پایایی ابزار در مطالعات قبلی تأیید شده بود (CVI=92% , CVR=88% , α=0/78). تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخه 28 و آزمونهای تی مستقل، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی اسپیرمن انجام شد.
یافتهها میانگین کیفیت ادراکشده 0/77±2/71، کیفیت مورد انتظار 0/94±3/78 و شکاف کلی کیفیت 1/06-±1/17 بود. بیشترین شکاف در بُعد ملموسات دیده شد که احتمالاً به زیرساختهای ناکافی و تجهیزات آموزشی فرسوده مرتبط است. کمترین شکاف مربوط به بُعد تضمین بود که نشاندهنده اعتماد بیشتر به شایستگی کارکنان است. شکاف کیفیت در مردان بهطور معناداری کمتر از زنان بود (0/05>P). همچنین با افزایش سال تحصیل، کیفیت ادراکشده (r=0/17 , P=0/005) و شکاف کیفیت (r=0/12 , P=0/043) افزایش یافت.
نتیجهگیری شکاف کیفیت خدمات آموزشی در تمامی ابعاد وجود داشت. برای کاهش این شکاف، ارتقای منابع فیزیکی، بهبود پاسخگویی اساتید و انجام ارزیابیهای منظم براساس بازخورد دانشجویان پیشنهاد میشود.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/12/8 | پذیرش: 1404/1/9 | انتشار: 1404/4/10