1- دانشگاه آزاد اسلامی ، drnp20@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده: (7790 مشاهده)
چکیده
مقدمه : عدالت مبنای پایداری و حفظ تعادل سازمانهای اجتماعی و یکی از جنبههای اساسی در ارائه خدمات سلامت تلقی میشود، لذا توجه به این موضوع در سازمانهای بهداشتی و درمانی اهمیت ویژهای دارد.
هدف: تعیین رابطه عدالت و اثر بخشی سازمانی در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
مواد و روشها : این پژوهش از نوع همبستگی بود و در 6 ماهه اول سال 1386 انجام شد. نمونههای پژوهش 134 نفر از کارکنان و 108 نفر از بیماران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودند که به شیوه طبقهای انتخاب شدند. 2 نوع پرسشنامه برای گردآوری دادهها (کارکنان-بیماران) تنظیم شد و برای تحلیل دادهها ضریب همبستگی پیرسون وتحلیل رگرسیون بکار رفت.
نتایج : میانگین نمرههای مربوط به ادراک بیماران از عدالت رویهای و مراودهای به ترتیب 25/54%و25/66% و برای کارکنان از عدالت توزیعی و رویه-ای به ترتیب 75/32% و 30% بدست آمد. یافتهها مبین همبستگی مثبت بین عدالت رویهای با رضایت کارکنان (r=0.47 ) و همچنین عدالت توزیعی با رضایت شغلی آنان(r=0.46 ) بود. ضریب همبستگی عدالت مراودهای و توزیعی با رضایت بیماران از خدمات بیمارستانی به ترتیب 67٪ و 57٪ محاسبه شد.
نتیجهگیری: با توجه به رابطه معنیدار میان ادراک عدالت با رضایت شغلی کارکنان و رضایتمندی بیماران، احترام متقابل کارکنان وارتباط صمیمانه آنان با یکدیگر، برخورد مودبانه و پاسخگویی مناسب کارکنان بیمارستان با مشتریان و برقراری استانداردهای عینی برای ارائه خدمات با کمیت و کیفیت یکسان به ارباب رجوع، منجر به افزایش بهرهوری در سازمانهای بهداشتی و درمانی خواهد شد.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/9/9 | پذیرش: 1392/9/9 | انتشار: 1392/9/9