Farmanbar R, Hosseinzadeh T, Asadpoor M, Yeganeh M. Association between Nursing and Midwifery Students’ Learning Styles and their Academic Achievements, Based on Kolb's Model . JGUMS 2013; 22 (86) :60-68
URL:
http://journal.gums.ac.ir/article-1-32-fa.html
فرمانبر ربیع ا...، حسینزاده طوبی، اسدپور محمد، یگانه محمدرضا. ارتباط سبکهای یادگیری براساس نظریه کلب با موفقیت تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی . مجله علوم پزشکی گیلان. 1392; 22 (86) :60-68
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-32-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی گیلان
2- دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده: (16143 مشاهده)
مقدمه: در یک نظام آموزشی موفق، سبک یادگیری دانشجویانبهعنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی همواره مورد توجه است. آگاهی از سبک یادگیری دانشجویان، در استفاده بهینه از انواع سبکهای یادگیری و اتخاذ روش تدریس مناسب به استادان کمک مینماید.
هدف: تعیین ارتباط بین سبکهای یادگیری براساس نظریه کلب با موفقیت تحصیلی در دانشجویان پرستاری و مامایی.
مواد و روشها: در یک مطالعه مقطعی- توصیفی تحلیلی، 176نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت به شیوه سرشماری و با استفاده از پرسشنامه استاندارد سبکهای یادگیری کلب بررسی شدند. میانگین معدل نمره کلیه دانشجویان بهعنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته و برای تعیین میزان تبین هر یک از مولفههای تغییرپذیر یادگیری در پیشرفت تحصیلی دانشجویان، از آزمون X2، t تست و همبستگی پیرسون استفاده شد.
نتایج: میانگین سبکهای یادگیری نشانگر آن بود که اولویتهای سبک یادگیری در کل دانشجویان همگرا(7/6±51/35)، جذب کننده(5/6±2/35) است. بین سبک یادگیری دو گروه دانشجویان، اختلاف معنیدار بدست نیامد. میانگین معدل نمره در دانشجویان پرستاری(6/1±46/15) و در دانشجویان مامایی(6/1±81/14) بود. بین انواع سبکهای یادگیری چهارگانه و موفقیت تحصیلی در دانشجویان رابطه آماری معنیدار یافت نشد.
نتیجهگیری: با توجه به برخورداری بیشتر دانشجویان از سبکهای یادگیری همگرا و جذب کننده پیشنهاد میشود از محیطهای یادگیری متناسب با این سبکها از جمله پافشاری بر کاربرد عملی مطالب و واداشتن دانشجویان به موشکافی مسائل در آموزش استفاده شود.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1392/8/8 | پذیرش: 1393/1/24 | انتشار: 1393/1/24
* نشانی نویسنده مسئول: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران |