دوره 23، شماره 89 - ( 1-1393 )                   جلد 23 شماره 89 صفحات 21-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehrabian F, Rahbar Taramsari M, Keshavars Mohamadian S. Quality of services in training and medical emergency centers . JGUMS 2014; 23 (89) :15-21
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-564-fa.html
مهرابیان فردین، رهبر‌طارمسری مرتضی، کشاورز محمدیان سکینه. بررسی کیفیت خدمات بخش اورژانس مراکز آموزشی- درمانی . مجله علوم پزشکی گیلان. 1393; 23 (89) :15-21

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-564-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، Rahbar_m46@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده:   (8441 مشاهده)
چکیده مقدمه:افزایش کیفیت خدمات بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها موجب خشنودی بیشتر مراجعان،کاهش شکایت آنان و زمینه‌ساز ارتقای سلامت جامعه خواهد شد. با شناخت دقیق وضع موجود و بررسی نقاط‌ قوت و ضعف می‌توان در جهت ارتقاءکیفیت ارائه خدمات در آینده اقدام کرد. هدف: تعیین کیفیت خدمات بخش‌های اورژانس مراکز آموزشی درمانی رشت در سال 1392 مواد و روش‌ها: پژوهش از مطالعات توصیفی، تحلیلی و مقطعی بود. محیط پژوهش بخش‌های اورژانس 7 مرکز آموزشی درمانی رازی، پورسینا، دکتر حشمت، الزهرا(س)، امیرالمومنین، شفا و ولایت رشت بودند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای بود شامل دو بخش با 77 پرسش که بخش اول آن حاوی 13 سوال در زمینه ویژگی‌های سرپرست و بخش اورژانس و بخش دوم 64 سوال در زمینه‌های ساختار، فرآیند و عملکرد بخش اورژانس بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS18 و شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. بیمارستان‌هایی که بیش از 90 درصد امتیاز مربوط به ساختار، فرآیند و عملکرد را کسب نمایند دلخواه، بین 90-71 درصد امتیاز، کمابیش مطلوب، 70-50 درصد امتیاز، متوسط و کمتر از 50 درصد امتیاز، ضعیف تلقی می‌شوند. نتایج: میانگین تعداد تخت‌های فعال بخش اورژانس بیمارستان‌های 8/19 تخت بود. 72/85 ٪ بیمارستان از نظر کیفیت خدمات بخش‌های اورژانس کمابیش مطلوب و 28/14 ٪ مطلوب بودند. در گستره نیروی انسانی، مرکز آموزشی درمانی دکتر حشمت رشت با 88 ٪ امتیاز، در حیطه فضا و تسهیلات، مرکز آموزشی درمانی ولایت با 5/99 ٪ امتیاز، در حیطه مدیریت بخش اورژانس مراکز آموزشی درمانی پورسینا، رازی، ولایت و دکتر حشمت با 54/94 ٪ امتیاز، در حیطه دستورکارهای بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی رازی رشت با 3/96 ٪ امتیاز بیشترین امتیاز مکتسبه را به خود اختصاص دادند. میانگین امتیازهای کسب شده در حیطه فرآیند‌های آموزشی بخش‌های اورژانس مراکز آموزشی و درمانی رشت 28/66 ٪ بود. نتیجه‌گیری: ساختار، فرآیند و عملکرد بخش‌های اورژانس بیمارستان‌های مورد مطالعه در حیطه نیروی انسانی، فضا وتسهیلات، مدیریت و دستورالعمل‌های بخش اورژانس کمابیش مطلوب و مطلوب و در حیطه فرآیند‌های آموزشی در حد متوسط بود. بنابراین، با توجه به سرشت بخش‌های اورژانس لزوم توجه به استانداردها و رعایت آنها بویژه توانمند‌سازی بیشتر نیروی انسانی بایسته است. آموزش مداوم پزشکان و پرستاران این بخش اهمیت زیادی دارد.
متن کامل [PDF 186 kb]   (2630 دریافت)    
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/12/18 | پذیرش: 1392/12/18 | انتشار: 1392/12/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb