Ashrafian Amiri H, Mikaniki E, Nasrollahpour Shirvani S, Kabir M, Jafari N, Rahimi kolamrodi H, et al . Satisfaction of Patients with Rural Insurance in Terms of the First and Second Levels of Health Services Presentation in Northern Provinces of Iran. JGUMS 2014; 23 (90) :14-23
URL:
http://journal.gums.ac.ir/article-1-630-fa.html
اشرفیانامیری حسن، میکانیکی ابراهیم، نصراللهپور شیروانی سیدداود، کبیر محمدجواد، جعفری ناهید، رحیمیکلامرودی حسین، و همکاران.. رضایت بیماران بیمه روستایی از خدمات سطح اول و دوم نظام شبکه در استانهای شمالی ایران. مجله علوم پزشکی گیلان. 1393; 23 (90) :14-23
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-630-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی بابل
2- دانشگاه علوم پزشکی بابل ، dnshirvani@gmail.com
3- دانشگاه علوم پزشکی گلستان
4- دانشگاه علوم پزشکی گیلان
5- دانشگاه علوم پزشکی مازندران
چکیده: (7486 مشاهده)
چکیده مقدمه: برنامه پزشک خانواده از سال 1384 در ایران اجرا شدهاست. اطمینان از مطلوب بودن کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده نیازمند ارزیابی دورهای مستمر دارد. یکی از این راهها، سنجش رضایتگیرندگان خدمات است. هدف:تعیین میزان رضایت بیماران بیمه روستایی از خدمات سطح اول و دوم نظام شبکه در استانهای شمالی ایران مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بهصورت مقطعی در شش ماهه دوم سال 1391 انجام شد. 139 مرکز مجری برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی (25% کل) در سه استان گیلان، مازندران و گلستان بهصورت تصادفی سیستماتیک به عنوان خوشههای پژوهش انتخاب شدند و در هر مرکز منتخب 6 تا 8 بیمار بیمه روستایی که با ارجاع پزشک خانواده به سطح 2 مراجعه و خدمات مورد نیاز را دریافت نموده بودند، بررسی شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته حاوی چهار بخش شامل: 1- متغیرهای فردی 2- رضایت از خانه بهداشت و بهورزان 3- رضایت از مرکز بهداشتی درمانی و پزشکان و 4- رضایت از مراکز سطح2 بود که روایی و پایایی آن تایید شد. دادهها با استفاده از SPSS18 در سطح معنیداری 05/0 P<تحلیل شد. نتایج: از 955 بیمار بیمه روستایی مراجعهکننده به سطح1 و 2 که موفق به دریافت خدمات شدند، 752 نفر (7/78%) زن بودند. میانگین سن کل افراد 6/15±2/40 سالگی بود. میانگین مراجعه بیماران در 9 ماه سال 91 به خانه بهداشت 4/8±8 و مرکز بهداشتی درمانی 6/6±4/6 بار بوده است. میانگین رضایت بیماران از 5 نمره از خانه بهداشت 5/0±5/4، از مرکز بهداشتی درمانی 7/0±4 و از بیمارستانها و متخصصان سطح2، 8/0±4 بوده است. بین رضایت کلی و میزان تحصیلات رابطه معکوس معنیدار و با سن، تعداد مراجعه به خانه بهداشت و مرکز بهداشتی درمانی رابطه مستقیم معنیدار وجود داشت (05/0P<). میانگین رضایت بیماران از بیمارستانها و مطبهای سطح2 در استانهای شمالی ایران تفاوت معنیدار داشت (05/0P<) ولی میانگین رضایت بیماران از خانه بهداشت و مرکز بهداشتی درمانی در استانهای شمالی ایران تفاوت معنیدار نداشت (05/0P>). نتیجهگیری: رضایت بیماران بیمه روستایی بالاست. ضمن حفظ و ارتقای وضعیت موجود، پیشنهاد میشود رضایت دارندگان سایر بیمههای سلامت بررسی و مقایسه شود.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/4/8 | پذیرش: 1393/4/8 | انتشار: 1393/4/8