چکیده: (7633 مشاهده)
مقدمه: سلامتی نقطه عطف پرستاری بالینی و آموزش پرستاری است و برنامه آموزش پرستاری زمینه ای برای دانشجویان فراهم می کند تا سبک های زندگی خود را بیازمایند و تغییرات مطلوب را در خود ایجاد کنند و احساس مسئولیت حرفه ای در مورد الگو بودن برای دیگران در خصوص رعایت رفتارهای بهداشتی را کسب نمایند.
هدف:در این تحقیق توصیفی مقایسهای روشهای حفظ سلامت دانشجویان پرستاری سال اول و سال آخر دانشکده های پرستاری استان گیلان را مورد بررسی قرار دادیم.
مواد و روش ها: در این مطالعه تعداد 130 نفر از دانشجویان پرستاری دانشکده های پرستاری رشت – انزلی – صومعه سرا – لنگرود و لاهیجان انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه گردآوری گردید.
نتایج: یافته های پژوهش نشان داد که اکثریت دانشجویان (5/58%) وضعیت خطرزا برای سلامتی در مورد عادات غذا خوردن داشتند اکثریت دانشجویان سال اول (5/58%) و سال آخر (7/47%) وضعیت خطرزا برای سلامتی در مورد ورزش و فعالیت و (6/44%) وضعیت خطرزا برای سلامتی در مورد کنترل استرس داشتند و در مورد روش حفظ و ایمنی دانشجویان سال اول (5/78%) و سال آخر (2/69%) وضعیت خوب داشتند و اختلاف بین دو گروه معنی دار بود (00001/0 P<) و در مورد عادات عدم استعمال دخانیات و عدم مصرف مشروبات الکل وضعیت عالی برای سلامتی بود.
نتیجه گیری: نتیجه اینکه دانشجویان پرستاری هم سال اول و هم سال آخر وضعیت مطلوبی در مورد روشهای حفظ سلامت نداشتند و این مسئله با توجه به الگو بودن رفتارهای ذینفع های بهداشتی درمانی نیازمند تعمق و بررسی بیشتری می باشد.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/6/29 | پذیرش: 1393/6/29 | انتشار: 1393/6/29