Jafar kazemi K, Fallah Karkan M, Badsar A, Amir Maafi A, Heydarzadeh A, Rahbar Taramsari M. Survey on Malpractice Claims Against Physicians Judged in Guilan Medical Council. JGUMS 2014; 23 (91) :8-15
URL:
http://journal.gums.ac.ir/article-1-807-fa.html
جعفرکاظمی کوروش، فلاح کرکان مرتضی، بادسار علیرضا، امیرمعافی علیرضا، حیدرزاده آبتین، رهبر طارمسری مرتضی. بررسی شکایت از پزشکان به سازمان نظام پزشکی گیلان. مجله علوم پزشکی گیلان. 1393; 23 (91) :8-15
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-807-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی گیلان
2- دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، Rahbar.Gums@gmail.com
چکیده: (7793 مشاهده)
چکیده مقدمه: شکایتهای پزشکی همواره از گویههای چالش برانگیز در گستره طبابت بوده و دشواریهای زیادی برای پزشک و بیمار هر دو به همراه داشته است. با توجه به نیاز به دادههای فراگیر برای برنامهریزی بهداشتی استان گیلان و نیز اهمیت این جستار به عنوان عامل موثر در امنیت شغلی پزشکان و سلامت بیماران، پژوهش در این خصوص ضروری به نظر میرسد. هدف: تعیین عوامل همراه در شکایت به سازمان نظام پزشکی از پزشکان استان گیلان در سالهای 1385 الی 1390 مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی- توصیفی 425 پرونده مربوط به شکایات ناشی از قصور پزشکی در سازمان نظام پزشکی استان گیلان طی سالهای 1385 تا 1390 به روش سرشماری بررسی شد. به این ترتیب که فهرست بازبینی شامل اطلاعات شاکیان از قبیل سن، جنس، تاریخ شکایت، علت شکایت همراه اطلاعات پزشکان متشاکی از قبیل جنس، رشته طبابت، محل طبابت، بیشینهکاری و احکام صادره هیات بدوی و تجدیدنظر تهیه و تکمیل شد. سپس، دادهها وارد نرمافزار آماری SPSS18 شد و با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: بیشترین شکایات به ترتیب از دندانپزشکان، متخصصان ارتوپدی، پزشکان عمومی، متخصصان جراحی عمومی و متخصصان زنان و زایمان شده بود. آرای صادره در مرحله کمیسیون اولیه و هیات بدوی 354 مورد (3/83 درصد) منع قرار تعقیب و تبرئه و 67 مورد(7/15درصد) قصور بود و پرونده 4 مورد نیز با رضایت شاکی مختومه شده بود. شایعترین علل شکایت از سوی بیماران ابتدا خطای درمانی و عوارض ناشی از درمان و سپس مالی بودهاست. نتیجهگیری: اکثر شکایات مطرح شده از سوی بیماران منطقی و درست نبودهاست و بدنبال آن پزشکان متشاکی تبرئه شدهاند. لذا آگاهی پزشکان به بیماران، آشنا کردن بیمار با روشهای درمانی و عوارض احتمالی و کاهش رابطه مالی بین پزشک و بیمار و رعایت اخلاقپزشکی در بسیاری از موارد میتواند مانع طرح شکایت توسط بیمار شود.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/7/7 | پذیرش: 1393/7/7 | انتشار: 1393/7/7