Esmaeilpour Bandboni M, Abbaspour H, Ramezani A, Gholipoor F, Ramezani Pakpour Langeroudi F. Evaluating the Quality of Library Services at Guilan University of Medical Sciences Using LibQUAL Tool. JGUMS 2015; 23 (92) :16-24
URL:
http://journal.gums.ac.ir/article-1-877-fa.html
اسماعیلپوربندبنی محمد، عباسپور حسن، رمضانی ابوذر، قلیپور فرخ، رمضانیپاکپورلنگرودی فاطمه. کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی گیلان با استفاده از ابزار لایبکوآل . مجله علوم پزشکی گیلان. 1393; 23 (92) :16-24
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-877-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی گیلان
2- دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، ramezani.aboozar@gums.ac.ir
3- دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده: (7204 مشاهده)
چکیده مقدمه: سنجش کیفیت، برنامهریزی بایسته برای بهبود کیفی خدمات سازمانهاست. کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی، به عنوان مراکز تأمین و گسترش اطلاعات تخصصی برای جامعه پزشکی کشور، اهمیت ویژهای دارند. هدف: بررسی کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی گیلان با استفاده از پرسشنامه لایبکوآل، به عنوان متداولترین ابزار بینالمللی مواد و روشها: این مطالعه، توصیفی مقطعی و جامعه آماری آن دانشجویان کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بودند. نمونهها 135 نفر بود که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده و دادههای پژوهش با پرسشنامه لایبکوآل در نیمه دوم سال تحصیلی 92-1391 شمسی توزیع، گردآوری و با نرمافزار اکسل شکاف کفایت و برتری بدست آمده تحلیل شد. نتایج: میانگین کلی کمینه انتظار کاربران ۹/۵، میانگین کلی بیشینه انتظار کاربران 8 و میانگین کلی سطح واقعی خدمات کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی گیلان 24/6 بدست آمد. میانگین شکاف کفایت در ابعاد سهگانه ابزار لایبکوآل مثبت و به ترتیب برای "فضای کتابخانه" 23/0، "موثر بودن خدمات" 58/0، و بعد سوم "کنترل اطلاعات" 13/0 محاسبه شد. نتیجهگیری: چگونگی سطح ارائه خدمات کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی گیلان از دیدگاه دانشجویان کارشناسی مناسب است و برای رسیدن به وضعیت بهینه باید در خصوص ارائه راهکارهای عملی چارهاندیشی کرد.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/10/21 | پذیرش: 1393/10/21 | انتشار: 1393/10/21