دوره 31، شماره 1 - ( 1-1401 )                   جلد 31 شماره 1 صفحات 39-28 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.GUMS.REC.1396.413


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asghari T, Kousha M, Soltanipour S, Mousaei M, Roshandel M. The Effect of Social Skills Training by Teacher on Mental Health of Female Primary School Students. JGUMS 2022; 31 (1) :28-39
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2258-fa.html
اصغری طاهره، کوشا مریم، سلطانی پور سهیل، موسائی مونا، روشندل راد محبوبه. تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر سلامت روان دانش‌آموزان دختر یک کلاس در مقطع ابتدایی. مجله علوم پزشکی گیلان. 1401; 31 (1) :28-39

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2258-fa.html


1- مرکز تحقیقات علوم شناختی رفتاری و اعتیاد کاوش، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
2- مرکز تحقیقات علوم شناختی رفتاری و اعتیاد کاوش، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران. ، m-kousha@gums.ac.ir
3- گروه روان‌پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
4- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
چکیده:   (1458 مشاهده)
زمینه مهارت‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی در سلامت عاطفی و بهزیستی کودکان دارند. بنابراین آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان از اهمیت زیادی برخوردار است. 
هدف هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های اجتماعی بر سلامت روان دانش‌آموزان دختر یک کلاس در مقطع ابتدایی شهر رشت از طریق آموزش به معلم بوده است. 
روش‌ها پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه‌تجربی با استفاده از پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. این مطالعه در خلال سال 1396 تا 1397 در یک کلاس پایه سوم ابتدایی شهر رشت در نیمسال اول انجام شد. والدین و معلمان پرسش‌نامه‌ها را قبل و بعد از مداخله پر کردند. آموزش مهارت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان، ازطریق آموزش به معلم مربوطه که هر روز در ارتباط با دانش‌آموزان بود، انجام شد. از متد‌های شناختی‌رفتاری و تقویت مثبت استفاده شد. جهت ارزیابی اثربخشی مطالعه از چک‌لیست سنجش توانایی‌ها و مشکلات برای ارزیابی سلامت روان و ماتسون برای ارزیابی مهارت‌های اجتماعی استفاده شد. جهت آنالیز آماری اطلاعات از آزمون رتبه علامت‌دار ویلکاکسون و آزمون تی زوجی و نرم‌افزار SPSS نسخه 21 استفاده شد. 
یافته‌ها در این مطالعه میانگین سنی مادران 3/32±‌37/79سال و میانگین سنی پدران 4/42±‌41/08سال بوده است. میانگین نمره کلی مهارت‌های اجتماعی والدین از 13/65±225/54 قبل مداخله به 18/59±219/12 بعد مداخله رسید که کاهش معنادار داشته است (0/033=‌P). همچنین بر اساس پرسش‌نامه سلامت روان معلم، از میان خرده‌مقیاس‌ها، میانگین خرده‌مقیاس بیش فعالی-کمبود توجه از 2/49±3/95 قبل مداخله به 1/55±2/62 بعد مداخله رسید که کاهش معنادار داشته است (0/020=P).
نتیجه‌گیری نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان توسط معلم به صورت کلی تغییرات معنی‌داری را در بهبود این مهارت‌ها و رفتار کودکان ایجاد نکرد.
متن کامل [PDF 5284 kb]   (567 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1032 مشاهده)  
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/20 | پذیرش: 1400/10/25 | انتشار: 1401/1/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb