دوره 33، شماره 2 - ( در حال انتشار 1403 )                   جلد 33 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IRCT20230430058033N1
Ethics code: IR.BASU.REC.1401.026

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asgarpoor A, Yalfani A. The effect of neurofeedback training on psychological variables in women with non-specific chronic back pain: A Randomized Controlled Trial. JGUMS 2024; 33 (2)
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2654-fa.html
عسگرپور آزاده، یلفانی علی. تأثیر تمرین نوروفیدبک بر متغیرهای روانشناختی زنان مبتلا به کمردرد مزمن غیراختصاصی: یک کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی. مجله علوم پزشکی گیلان. 1403; 33 (2)

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2654-fa.html


1- گروه آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران
2- گروه آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران ، aliyalfani2019@gmail.com
چکیده:   (296 مشاهده)
زمینه: کمردرد مزمن غیراختصاصی یک مسئله بهداشت عمومی است که با تعامل پیچیده­ای از عوامل زیستی- روانی اجتماعی مرتبط است. الکتروانسفالوگرافی (EEG) (نوروفیدبک(NFBT)) یکی از روش‌هایی است که برای ارزیابی و درمان عوامل روانشناختی مرتبط با درد و افزایش آگاهی از فعالیت بخش‌های مختلف مغز استفاده می‌شود.
هدف: هدف از کارآزمایی بالینی حاضر بررسی اثربخشی تمرینات نوروفیدبک (NFBT) بر متغیرهای روانشناختی (درد، ناتوانی و ترس از حرکت)، زنان مبتلا به کمردرد مزمن غیراختصاصی بود.
روش‌ها: این بررسی، کارآزمایی بالینی است. چهل زن با کمردرد مزمن غیراختصاصی برای کلینیکال تریال استخدام شدند. بیماران بصورت تصادفی به گروه تجربی و کنترل تخصیص یافتند (هر گروه 20 نفر). گروه تجربی به مدت 8 هفته تمرینات نوروفیدبک را دریافت کردند. شدت درد، ناتوانی و کنزیوفوبیا به ترتیب از طریق مقیاس آنالوگ بصری، پرسشنامه ناتوانی اوسوستری و مقیاس ترس از حرکت تمپا ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 انجام شد. آزمون شاپیروویلک برای اطمینان از توزیع نرمال داده­ها استفاده شد ( 05/0 p). با استفاده از آزمون کوواریانس، تفاوت بین گروه­ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش نوروفیدبک در کاهش درد p = 0.000, ƞ2 = 0.693) ناتوانی ( p = 0.005, ƞ2 = 0.253و ترس از حرکت ( p = 0.000, ƞ2 = 0.904 ) تاثیر معناداری داشت.
نتیجه‌گیری: تمرینات نوروفیدبک به کاهش شدت درد ادراکی، ناتوانی و ترس از حرکت منجر می­شود، اما علت اصلی درد را درمان نکرده و فقط واکنش به پردازش حس درد را تعدیل می­کند.
     
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/7/9 | پذیرش: 1402/10/3 | انتشار: 1403/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb