Research code: 193140008101
Ethics code: IR.GUMS.REC.1401.080
Golipoor M, Rafat Z, Asgari F, Mohamamdi Z, Roostaei D. Survey on the satisfaction of the status of virtual education of basic medical sciences courses in medical students of Guilan University of Medical Sciences in terms of the educational content and its organization, the interaction-evaluation, the virtual education system and user support, and the general perspective of students. JGUMS 2025; 34 (4)
URL:
http://journal.gums.ac.ir/article-1-2762-fa.html
گلی پور ماندانا، رفعت زهرا، عسگری فریبا، محمدی زهرا، روستائی داود. بررسی رضایت دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد وضعیت آموزش مجازی دروس ارائه شده در مقطع علوم پایه از منظر انعطاف پذیری دوره آموزش مجازی، محتوای آموزشی و سازماندهی آن، تعامل-ارزشیابی، سامانه آموزش مجازی و پشتیبانی کاربران، و دیدگاه کلی دانشجویان. مجله علوم پزشکی گیلان. 1404; 34 (4)
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2762-fa.html
1- گروه آناتومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
2- گروه انگل شناسی و قارچ شناسی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
3- دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
4- کمیته تحقیقات دانشجویی، واحد پردیس، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، انزلی، ایران
5- گروه فارماکولوژی (داروشناسی)، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
چکیده: (485 مشاهده)
زمینه: بستر یادگیری مجازی یک زیرساخت آموزشی با کیفیت بالا و پایدار فراهم میکند. درسالهای اخیر با توسعه آموزش مجازی و یادگیری الکترونیکی، تاثیرگذاری روزافزون آن برسیستم آموزشی بسیار مورد توجه قرارگرفته است.
هدف: دراین مطالعه به بررسی وضعیت آموزش مجازی دروس دانشجویان مقطع علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۰۱-۱۴۰0 از منظر انعطاف پذیری دوره آموزش مجازی، محتوای آموزشی و سازماندهی آن، تعامل-ارزشیابی، سامانه آموزش مجازی و پشتیبانی کاربران، و دیدگاه کلی دانشجویان پرداختیم.
روشها: این مطالعه تحلیلی_مقطعی با همکاری 204 نفر از دانشجویان مقطع علوم پایه رشته پزشکی در واحد رشت و واحد پردیس انزلی انجام شد. شرکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از یک پرسشنامه 31 سوالی محقق ساخته استفاده کردیم که بصورت آنلاین دراختیاردانشجویان قرارگرفت. روایی پرسشنامه برابر با 92/0وپایایی کل پرسشنامه براساس ضریب آلفا کرونباخ 887/0 برآورد گردید
یافتهها: براساس نتایج بدست آمده میانگین نمره وضعیت آموزش مجازی دروس مقطع علوم پایه در بعد انعطاف پذیری دوره آموزش مجازی 88/3 ± 83/18، کم ترین و بیشترین نمره به ترتیب 7 و 25، میانگین نمره محتوای آموزشی وسازماندهی آن 51/4 ± 40/26، کم ترین و بیشترین نمره به ترتیب 8 و 35، میانگین نمره تعامل-ارزشیابی 70/8 ± 20/40، کم ترین و بیشترین نمره به ترتیب 13 و 60، میانگین نمره سامانه آموزش مجازی و پشتیبانی کاربران 41/3 ± 67/13، کم ترین و بیشترین نمره به ترتیب 4 و 20، میانگین نمره دیدگاه کلی دانشجویان 15/2 ± 78/6، کم ترین و بیشترین نمره به ترتیب 2 و 10 و میانگین وضعیت کلی دوره آموزشی 12/17 ± 88/105، کم ترین و بیشترین نمره به ترتیب 39 و 150 بود.
نتیجهگیری: بصورت کلی رضایت دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد وضعیت آموزش مجازی دروس ارائه شده در مقطع علوم پایه رضایت بخش بود. نتایج این پژوهش می تواند در سیاست گذاری های خرد و کلان
زیر نظر مستقیم معاونت آموزشی وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی موثر باشد.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1403/10/22 | پذیرش: 1403/12/21 | انتشار: 1404/10/10