دوره 34، شماره 4 - ( 10-1404 )                   جلد 34 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.UMA.REC.1403.059
Ethics code: IR.UMA.REC.1403.059

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

asadi H, ghamari givi H, akhavi Z. Exploring Adolescent Girls' Experiences of Premenstrual Syndrome with an Emphasis on Cultural Beliefs and Attitudes: A Qualitative Study. JGUMS 2025; 34 (4)
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2774-fa.html
اسدی هانا، قمری کیوی حسین، اخوی ثمرین زهرا. بررسی تجربیات دختران نوجوان از سندرم پیش از قاعدگی با تأکید بر باورها و نگرش‌های فرهنگی: یک مطالعه کیفی. مجله علوم پزشکی گیلان. 1404; 34 (4)

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2774-fa.html


1- گروه مشاوره،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه محقق اردبیلی،اردبیل،ایران
چکیده:   (1553 مشاهده)
زمینه: دوره نوجوانی یکی از مراحل بحرانی زندگی است که با تغییرات گسترده جسمی، روانی، و اجتماعی همراه است. سندرم پیش از قاعدگی  یکی از چالش‌های مهم این دوران است که می‌تواند تأثیرات منفی متعددی بر سلامت روانی و جسمی دختران نوجوان داشته باشد.
 هدف: این مطالعه با هدف تعیین تجربیات دختران نوجوان درباره PMS با تأکید بر باورها و نگرش‌های فرهنگی انجام شد.
روش: این پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. نمونه‌گیری به روش هدفمند و با استفاده از راهبرد نمونه‌گیری معیار صورت گرفت. 18 دختر نوجوان در مقاطع متوسطه اول و دوم، که تجربه سندرم پیش از قاعدگی را داشتند، به‌صورت نیمه‌ساختاریافته مصاحبه شدند. داده‌ها با استفاده از روش کلایزی تحلیل شد و اعتباربخشی یافته‌ها از طریق مثلث‌سازی محققین و بررسی کدگذاری‌ها توسط پژوهشگران دیگر صورت گرفت.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها نشان داد که تجربیات دختران نوجوان درباره PMS تحت تأثیر باورها و نگرش‌های فرهنگی قرار دارد. مضمون‌های اصلی شامل «تابوها و سکوت فرهنگی»، «پیامدهای منفی ناشی از باورهای فرهنگی» و «راهبردهای فرهنگی و اجتماعی برای مدیریت علائم PMS بودند. زیرمضمون‌های مرتبط شامل قاعدگی به‌مثابه تابوی اجتماعی، نقش قضاوت‌های اجتماعی، شرمساری و خودسرزنشی، و تأثیر رسانه‌ها و گروه‌های حمایتی اجتماعی در کاهش تابوها و بهبود شرایط بودند
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که باورها و نگرش‌های فرهنگی منفی در مورد PMS می‌توانند به افزایش استرس، انزوا، و کاهش اعتمادبه‌نفس دختران نوجوان منجر شوند. حمایت اجتماعی، آموزش، و تغییر نگرش‌های فرهنگی می‌توانند نقش مهمی در کاهش تأثیرات منفی این سندرم داشته باشند. همچنین، رسانه‌ها و گروه‌های حمایتی اجتماعی می‌توانند به کاهش تابوها و بهبود تجربه نوجوانان از PMS کمک کنند.

     
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/11/25 | پذیرش: 1404/1/30 | انتشار: 1404/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb