1- دانشگاه علوم پزشکی گیلان
2- دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، Mehrnoosh_kh72@yahoo.com
چکیده: (8263 مشاهده)
چکیده مقدمه: پمفلتهای آموزشی، یکی از روشهای آموزشدهی به بیماران توسط پرستاران و یکی از شاخصهای مهم تاثیرگذاری پمفلتها، کیفیت تهیه آنهاست. ارزیابی کیفیت و تشخیص نارسائی آن کمک ارزندهای به ارتقاء کیفیت آنها خواهد کرد. هدف: تعیین کیفیت پمفلتهای آموزش بیمار موجود در مراکز آموزشی-درمانی شهر رشت مواد و روشها: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1391، 172 پمفلت آموزش بیمار موجود در مراکز آموزشی- درمانی شهر رشت جمعآوری شد و کیفیت آنها با استفاده از فهرست بازبینی محقق ساخته روا و پایا ارزیابی شد که مشتمل بر 4بخش (1)عنوان، (2)متن، (3)ظاهر و جاذبههای بصری و (4) نیز ساختار و نکتههای کلی پمفلتها بود. برای تعیین درجه خوانایی پمفلتها نیز از فرم قابلیت خواندن SMOG (Simplified Measure Of Gobbledygoop) مکلاگلین استفاده شد. دادهها با آمار توصیفی در نسخه 17 نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میانگین امتیاز کیفیت پمفلتها در هر یک از حوزههای عنوان، متن، ظاهر و جاذبههای بصری، و ساختار و نکات کلی به ترتیب 09/1±72/5، 84/2±97/11،14/2± 67/6 و 08/2±21/6، میانگین سطح درجه خوانایی پمفلتها در حد پایه کلاسی 11(4/1± 58/11) بود و تنها 2/1% پمفلتها در سطح خوانایی توصیه شده (6 و کمتر) نوشته شده بودند. نتیجهگیری: بیش از نیمی از پمفلتهای موجود در مراکز آموزشی-درمانی کیفیتی نامطلوب داشته و بیشتر آنها نیز از سطح خوانایی مناسبی (6 و کمتر) برخوردار نبودند.
واژههای کلیدی: آموزش بیماران،
پمفلت
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/10/16 | پذیرش: 1392/10/16 | انتشار: 1392/10/16