دوره 23، شماره 91 - ( 7-1393 )                   جلد 23 شماره 91 صفحات 46-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه گیلان ، nahid.nedaee@gmail.com
2- دانشگاه گیلان
3- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان
4- دانشگاه تهران
چکیده:   (5441 مشاهده)
مقدمه: با وجود این‌که عوامل روانشناختی از جمله تنش می‌تواند در کیفیت زندگی افراد دچار بیماری بازگشت اسید معده به مری نقش مهمی ایفا کند، داده‌های کمی در مورد تأثیر مداخله‌های روانشناختی از جمله مدیریت استرس بر این امر در دسترس است. هدف: تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر افزایش کیفیت زندگی در افراد دچار GERD که طی 18 ماه به مطب پزشک فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد واقع در شهر انزلی مراجعه کرده بودند. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مداخله‌ای که از نوع مداخله‌ای و با گروه کنترل بود، 38 بیمار زن دچارGERD تأییدشده از سوی پزشک که تحت درمان دارویی قرار داشتند به صورت در دسترس انتخاب شده و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. بیماران در دو مرحله به پرسشنامه‌ کیفیت زندگی در بیماری بازگشت اسید معده به مری پاسخ دادند: پیش‌آزمون( قبل از اجرای مدیریت تنش به شیوه گروهی که شامل دو بخش دانش‌افزایی و مهارت‌آموزی بود) و پس‌آزمون (بعد از این مداخله‌ روانشناختی). داده‌ها به روش تحلیل کوواریانس یک‌ر‌اهه تجزیه و تحلیل شد. نتایج: آموزش مدیریت تنش باعث افزایش کیفیت زندگی کل (01/0 =p) و چهار بعد آن، شامل: زندگی روزمره (02/0= p)، کیفیت زندگی (02/0= p)، وضعیت روحی (05/0= p)، و نگرانی‌ها و دغدغه‌ها (04/0= p) در افراد دچار GERD شد ولی بر سایر ابعاد(روابط، خواب، و غذا) تأثیر معنی‌دار نداشت. نتیجه‌گیری: آموزش مدیریت تنش گروهی می‌تواند کیفیت زندگی بیماران دچار GERD را افزایش دهد.
متن کامل [PDF 215 kb]   (1973 دریافت)    
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/7/7 | پذیرش: 1393/7/7 | انتشار: 1393/7/7

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.