دوره 24، شماره 96 - ( 10-1394 )                   جلد 24 شماره 96 صفحات 41-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hatam Siahkal Mahalle A, Rezaei S, Yousefzadeh Chabok S, Reyhaniyan A. The Relationship Between Emotional Intelligence, Relationship Between Emotional Intelligence, Organizational Justice, Job Satisfaction and Organizational Commitment Personnel,of the Personnal of PourSina Hospital ,Rasht . JGUMS 2016; 24 (96) :30-41
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-1099-fa.html
حاتم سیاهکل محله علیرضا، رضایی سجاد، یوسف‌زاده چابک شاهرخ، ریحانیان آتوسا. ارتباط هوش هیجانی، عدالت سازمانی و رضایت از شغل با تعهد سازمانی کارکنان بیمارستان پورسینای شهر رشت. مجله علوم پزشکی گیلان. 1394; 24 (96) :30-41

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-1099-fa.html


1- دانشگاه پیام نور ، hatam.ha@gmail.com
چکیده:   (7261 مشاهده)

مقدمه: ملاک برتری سازمان‌ها نسبت به هم، وضعیت کارکنان شاغل در آنها هستند که میزان وفاداری و پیمانشان باعث می‌شود وظایف محوله را با کیفیت بالاتری انجام دهند. حساس بودن این جستار در بیمارستان‌ها می‌تواند کانون توجه باشد.

هدف: تعیین ارتباط هوش هیجانی، عدالت سازمانی و رضایت از شغل با تعهد سازمانی کارکنان بزرگ‌ترین بیمارستان ترومایی شمال کشور (پورسینا)

مواد و روش‌ها: طرح پژوهشی، پیمایشی و از نوع دوره‌ای و جامعه‌آماری دربرگیرنده همه پزشکان، پرستاران، کارکنان بخش رادیولوژی، اداری و نیروهای خدماتی بیمارستان دولتی پورسینای شهر رشت در سال 1391 بود. 216 نفر به ‌شیوه نمونه‌گیری سهمیه‌ای انتخاب شدند و به‌پرسشنامه‌های اطلاعات جمعیت‌شناختی، هوش‌هیجانی، عدالت سازمانی، رضایت از شغل و تعهد سازمانی پاسخ دادند. کلیه داده‌ها با نرم‌افزارSPSS نسخه 16 تحلیل شد.

نتایج: تحلیل‌رگرسیون چندگانه نشان داد سه متغیر پیش‌بینی‌کننده آگاهی اجتماعی (324/0&beta=، 0001/0P<)، عدالت مراوده‌ای (286/0&beta= ، 0001/0>P) و مدت تحصیل (248/0&beta=- ، 0001/0>P) به‌طور معنی‌داری توانستند 19% از واریانس مشترک نتایج تعهد سازمانی را تبیین کنند (0001/0 P<، 037/15 F=).

نتیجه‌گیری: تعهد سازمانی عامل اساسی موثر بر کیفیت خدمات بیمارستانی بوده و گردانندگان این مراکز درمانی می‌تواند با تقویت آگاهی اجتماعی و رعایت عدالت مراوده‌ای بویژه در کارکنان دارای تحصیلات بالا سطوح تعهد سازمانی را در آنان ارتقا بخشند. نتایج این مطالعه مورد بحث قرار گرفته است.

متن کامل [PDF 281 kb]   (2754 دریافت)    
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/10/20 | پذیرش: 1394/10/20 | انتشار: 1394/10/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb