مقدمه: ملاک برتری سازمانها نسبت به هم، وضعیت کارکنان شاغل در آنها هستند که میزان وفاداری و پیمانشان باعث میشود وظایف محوله را با کیفیت بالاتری انجام دهند. حساس بودن این جستار در بیمارستانها میتواند کانون توجه باشد.
هدف: تعیین ارتباط هوش هیجانی، عدالت سازمانی و رضایت از شغل با تعهد سازمانی کارکنان بزرگترین بیمارستان ترومایی شمال کشور (پورسینا)
مواد و روشها: طرح پژوهشی، پیمایشی و از نوع دورهای و جامعهآماری دربرگیرنده همه پزشکان، پرستاران، کارکنان بخش رادیولوژی، اداری و نیروهای خدماتی بیمارستان دولتی پورسینای شهر رشت در سال 1391 بود. 216 نفر به شیوه نمونهگیری سهمیهای انتخاب شدند و بهپرسشنامههای اطلاعات جمعیتشناختی، هوشهیجانی، عدالت سازمانی، رضایت از شغل و تعهد سازمانی پاسخ دادند. کلیه دادهها با نرمافزارSPSS نسخه 16 تحلیل شد.
نتایج: تحلیلرگرسیون چندگانه نشان داد سه متغیر پیشبینیکننده آگاهی اجتماعی (324/0&beta=، 0001/0P<)، عدالت مراودهای (286/0&beta= ، 0001/0>P) و مدت تحصیل (248/0&beta=- ، 0001/0>P) بهطور معنیداری توانستند 19% از واریانس مشترک نتایج تعهد سازمانی را تبیین کنند (0001/0 P<، 037/15 F=).
نتیجهگیری: تعهد سازمانی عامل اساسی موثر بر کیفیت خدمات بیمارستانی بوده و گردانندگان این مراکز درمانی میتواند با تقویت آگاهی اجتماعی و رعایت عدالت مراودهای بویژه در کارکنان دارای تحصیلات بالا سطوح تعهد سازمانی را در آنان ارتقا بخشند. نتایج این مطالعه مورد بحث قرار گرفته است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |