1- گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
چکیده: (4071 مشاهده)
چکیده
مقدمه: به دلیل نیاز سازمانها به سازگاری با تغییر محیط، پنداره یادگیری سازمانی به طور روز افزونی آوازه پیدا کردهاست. همان طور که یادگیری برای رشد افراد اساسی است برای سازمانها نیز اهمیت دارد. از آن جا که به دانش سازمانی به عنوان یک دارایی استراتژیک در سازمان نگریسته میشود، یادگیری سازمانی به عنوان یکی از منابع حیاتی برای بدست آوردن برتری رقابتی در مدیریت استراتژیک در میان گذاشته شدهاست. از سویی دیگر، شرایط سازمانی نیز میتواند زمینههایی را فراهم سازد که در آن شرایط به کمک یادگیری سازمانی و نوآوری دانش بتوان خدمات جدید و بهتری ارائه کرد که ساختار سازمانی یکی از مهمترین آنها به شمار میآید.
هدف: بررسی رابطهی ساختار و یادگیری سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان.
مواد و روشها: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود و متغیرها به هیچ وجه کنترل و دستکاری نشده و محیط اجرای پژوهش طبیعی بود. برای گردآوری اطلاعات برای آزمون فرضیهها از پرسشنامه استفاده شد. برای آزمون پایایی پرسشنامههای نامبرده، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. جامعهی آماری این پژوهش، همه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی گیلان (پرستاران، کارمندان، پزشکان و ...) بودند و حجم نمونه با روش آماری جامعه محدود تعیین شد. نمونهی لازم 385 نفر محاسبه شد. برای واکاوی دادهها از فنون آمار توصیفی (تنظیم جداول توصیفی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون نرمال بودن دادهها، تحلیل همبستگی و رگرسیون و معادلههای ساختاری) استفاده شد.
نتایج: در پایان فرضیههای پژوهش با دادههای گردآوری شده آزمون شدند که نشان داده بین ساختار و یادگیری سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان رابطه معنیدار وجود دارد. شدت رابطه بین ساختار سازمانی و یادگیری سازمانی، 67درصد، کاهش رسمیت و یادگیری سازمانی، 63درصد، کاهش تمرکز و یادگیری سازمانی ،61درصد و کاهش پیچیدگی از نظر عمودی و یادگیری سازمانی، 62درصد بود. ضرایب بتا نشان داد که 24درصد تغییر یادگیری سازمانی از راه پیچیدگی، 43درصد از راه رسمیت و 13درصد از راه تمرکز پیشبینی میشود و مانده تغییر ناشی از عواملی به غیر از ساختار سازمانی است.
نتیجهگیری: توجه دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مواردی هم چون همکاری کارکنان در تصمیمگیری، واگذاری اختیار به مدیران، بازبینی فعالیتهای گذشته و تسهیل یادگیری میتواند سبب رضایتمندی بیشتر کارکنان از ساختار سازمان و میزان یادگیری سازمانی باشد.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/8/9 | پذیرش: 1397/8/9 | انتشار: 1397/8/9