Research code: 423
Ethics code: IR.GUMS.REC.1399.423
عیسی نظر عادله، نجفی کیومرث، محمدی امین، سرلک کسری، میرفرهادی نسترن. رابطه بین اعتیاد به گوشیهای هوشمند با استرس و رضایت از زندگی در دانشجویان پزشکی. مجله علوم پزشکی گیلان. 1400; 30 (2) :144-155
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2375-fa.html
1- مرکزتحقیقات علوم رفتاری-شناختی و اعتیادکاوش، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
2- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان،رشت، ایران.
3- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران. ، mirfarhadin@gmail.com
چکیده: (1807 مشاهده)
زمینه: دانشجویان اولین پذیرندگان تکنولوژیهای جدید، بیشتر از سایر گروههای جامعه در معرض اعتیاد به گوشیهای هوشمند و در نتیجه مشکلاتی مانند اختلال در سلامت جسمی، روانی و تحصیلی قرار دارند.
هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین اعتیاد به گوشیهای هوشمند با استرس و رضایت از زندگی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان صورت گرفت.
روشها: مطالعه مقطعی ـ تحلیلی حاضر روی 331 نفر از دانشجویان پزشکی در مقطع کارآموزی و کارورزی دانشکده پزشکی دانشگاه گیلان در سال 1399 انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه تحت وب شامل چهاربخش (اطلاعات فردی اجتماعی، مقیاس اعتیاد به گوشی هوشمند سواری، مقیاس استرس ادراکشده کوهن و مقیاس رضایت از زندگی دینر) بود. اطلاعات وارد نرمافزار Spss نسخه 18 شد؛ در تجزیه و تحلیل آماری از تحلیل همبستگی پیرسون، آزمون تی مستقل و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده به عمل آمد.
یافتهها: نتایج نشان داد که اعتیاد به گوشی هوشمند به طور مثبت با استرس (0/65=P=0/01 ، r) و به طور منفی با رضایت از زندگی (0/58-=P=0/01 ، r) همبستگی معنادار دارد. نمرات اعتیاد به گوشی هوشمند، استرس و رضایت از زندگی تحت تأثیر متغیرهای جمعیتشناختی بود. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که به ترتیب متغیرهای استرس (0/52=β) و رضایت از زندگی (0/34=β) در مجموع 57 درصد از واریانس اعتیاد به گوشیهای هوشمند را به طور معنادار تبیین میکنند (001/P>0).
نتیجهگیری: افزایش اعتیاد به گوشیهای هوشمند با استرس بیشتر و رضایت کمتر از زندگی در بین دانشجویان پزشکی مرتبط بود. این یافته میتواند بینشهای مفیدی را برای سیاستگذاران در مورد اثرات روانی اعتیاد به گوشیهای هوشمند بر دانشآموزان ارائه دهد.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/2/30 | پذیرش: 1400/4/14 | انتشار: 1400/4/10