دوره 32، شماره 2 - ( 4-1402 )                   جلد 32 شماره 2 صفحات 139-128 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.GUMS.REC.1399.044


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani R, Najafi Chakusari M, Payandeh S, Safari S, Eslamdoust-Siahestalkhi F. The Relationship Between Emotional Intelligence and Sleep Quality in Female High School Students: A Web-based Cross-sectional Study. JGUMS 2023; 32 (2) :128-139
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2558-fa.html
سلیمانی ربابه، نجفی چکوسری محدثه، پاینده شیما، صفری سمانه، اسلام‌دوست-سیاه اسطلخی فاطمه. بررسی ارتباط هوش هیجانی و کیفیت خواب در دانش‌آموزان دختر دبیرستانی: یک مطالعه مقطعی مبتنی بر وب. مجله علوم پزشکی گیلان. 1402; 32 (2) :128-139

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2558-fa.html


1- گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات علوم شناختی، رفتاری و اعتیاد کاوش، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان، رشت، ایران.
2- گروه روانپزشکی، مرکز تحقیقات علوم شناختی، رفتاری و اعتیاد کاوش، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان، رشت، ایران. ، fatemeh.eslamdoost@gmail.com
چکیده:   (592 مشاهده)

زمینه هوش هیجانی به‌عنوان توانایی درک احساسات در خود و دیگران، زمینه‌ساز موفقیت در عرصه‌های مختلف شناخته شده است. 
هدف هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و کیفیت خواب در دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه بود. 
روش‌ها این مطالعه مقطعی بر روی 284 نفر از دانش‌آموزان دختر متوسطه شهر رشت در سال 1398 تا 1399 که به روش خوشه‌ای انتخاب شدند، انجام گرفت. 3 پرسش‌نامه شامل؛ پرسش‌نامه جمعیت‌شناختی، هوش هیجانی بار-‌اون و کیفیت خواب پیتسبورگ به‌صورت آنلاین توسط شرکت‌کنندگان تکمیل شدند و داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 22، از‌طریق ضریب همبستگی اسپیرمن و مدل رگرسیون لجستیک چندگانه آنالیز شدند.
یافته‌ها میانگین سنی شرکت‌کنندگان 0/95±13/94 سال و میانگین معدل سال قبل آن‌ها 0/89±19/61 بود. میانگین نمره کل هوش هیجانی و کیفیت خواب دانش‌آموزان به ترتیب 42/82±334/95 و 3/20±4/71 بود. همبستگی منفی معنی‌داری بین نمره کل هوش هیجانی و کیفیت خواب ( r=-0/427,0/001>P) وجود داشت. 31 درصد از افراد کیفیت خواب نامطلوب داشتند (فاصله اطمینان 95 درصد: 36/6-25/7 درصد) و رگرسیون لجستیک چند‌متغیره نشان‌دهنده رابطه معکوس بین کیفیت خواب نامطلوب و نمره هوش هیجانی بود (نسبت شانس 98/0، 001/0>‌P). متغیرهای جمعیت‌شناختی با کیفیت خواب ارتباطی نداشتند (0/05<‌P). 
نتیجه‌گیری حدود یک‌سوم از دانش‌آموزان دختر از کیفیت خواب نامطلوب برخوردار بودند. ارتباط معنی‌داری بین کیفیت خواب و هوش هیجانی وجود داشت. بدین‌صورت که کیفیت خواب نامطلوب با نمره هوش هیجانی پایین‌تری همراه بود.

متن کامل [PDF 4306 kb]   (277 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (660 مشاهده)  
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/30 | پذیرش: 1402/1/16 | انتشار: 1402/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb