زمینه هوش هیجانی بهعنوان توانایی درک احساسات در خود و دیگران، زمینهساز موفقیت در عرصههای مختلف شناخته شده است.
هدف هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و کیفیت خواب در دانشآموزان دختر دوره متوسطه بود.
روشها این مطالعه مقطعی بر روی 284 نفر از دانشآموزان دختر متوسطه شهر رشت در سال 1398 تا 1399 که به روش خوشهای انتخاب شدند، انجام گرفت. 3 پرسشنامه شامل؛ پرسشنامه جمعیتشناختی، هوش هیجانی بار-اون و کیفیت خواب پیتسبورگ بهصورت آنلاین توسط شرکتکنندگان تکمیل شدند و داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 22، ازطریق ضریب همبستگی اسپیرمن و مدل رگرسیون لجستیک چندگانه آنالیز شدند.
یافتهها میانگین سنی شرکتکنندگان 0/95±13/94 سال و میانگین معدل سال قبل آنها 0/89±19/61 بود. میانگین نمره کل هوش هیجانی و کیفیت خواب دانشآموزان به ترتیب 42/82±334/95 و 3/20±4/71 بود. همبستگی منفی معنیداری بین نمره کل هوش هیجانی و کیفیت خواب ( r=-0/427,0/001>P) وجود داشت. 31 درصد از افراد کیفیت خواب نامطلوب داشتند (فاصله اطمینان 95 درصد: 36/6-25/7 درصد) و رگرسیون لجستیک چندمتغیره نشاندهنده رابطه معکوس بین کیفیت خواب نامطلوب و نمره هوش هیجانی بود (نسبت شانس 98/0، 001/0>P). متغیرهای جمعیتشناختی با کیفیت خواب ارتباطی نداشتند (0/05<P).
نتیجهگیری حدود یکسوم از دانشآموزان دختر از کیفیت خواب نامطلوب برخوردار بودند. ارتباط معنیداری بین کیفیت خواب و هوش هیجانی وجود داشت. بدینصورت که کیفیت خواب نامطلوب با نمره هوش هیجانی پایینتری همراه بود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |