دوره 34، شماره 4 - ( 10-1404 )                   جلد 34 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: : IR.IAU.RASHT.REC.1401.02
Ethics code: : IR.IAU.RASHT.REC.1401.02

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rahimi alisaraei H, rezaei kelidbari H, rezaei dizgah M. Hospital Human Resources Accreditation and Its Impact on Health Service Tariffs. JGUMS 2025; 34 (4)
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2770-fa.html
رحیمی علیسرائی هاشم، رضایی کلیدبری حمیدرضا، رضایی دیزگاه مراد. اعتباربخشی منابع انسانی بیمارستان ها و تاثیر آن بر تعرفه گذاری خدمات سلامت. مجله علوم پزشکی گیلان. 1404; 34 (4)

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2770-fa.html


1- گروه مدیریت دولتی،واحدرشت ،دانشگاه آزاد اسلامی، رشت ،ایران
چکیده:   (419 مشاهده)
زمینه: اعتباربخشی یکی از ابزارهای ارزیابی سیستم­های بهداشتی درمانی به خصوص بیمارستان­ها و اعتباربخشی منابع انسانی از اولویت­های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شمار می­رود. با توجه به لزوم مشارکت بیشتر منابع انسانی در اعتباربخشی و اصلاحات مورد نیاز در شیوه تعرفه گذاری خدمات سلامت، نیاز به تاثیرپذیر بودن تعرفه گذاری خدمات سلامت از اعتباربخشی منابع انسانی احساس می شود.
هدف: هدف این پژوهش تبیین اثر اعتباربخشی منابع انسانی بیمارستان ها بر تعرفه گذاری خدمات سلامت و از دیدگاه صاحبنظران این حوزه در سطح کشور است.
روش‌ها: این پژوهش به ‌صورت کیفی و با بهره‌گیری از روش تحلیل مضمون انجام شد. مشارکت‌کنندگان از میان خبرگان حوزه سیاست‌گذاری سلامت و اعتباربخشی به‌صورت هدفمند انتخاب شدند و تا رسیدن به اشباع نظری، مجموعاً 12 مصاحبه نیمه‌ساخت‌یافته انجام گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA نسخه 2020 تحلیل شد. فرایند تحلیل شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی بود که به استخراج مضامین اصلی در زمینه ارتباط اعتباربخشی منابع انسانی با تعرفه‌گذاری خدمات سلامت انجامید.
یافته‌ها: پس از تجزیه و تحلیل داده­های حاصل از مصاحبه ها، شاخص های اعتباربخشی منابع انسانی بیمارستانی کشور با 5 مضمون اصلی شامل رهبری و مدیریت، نظارت و کنترل، ، توانمندسازی و بالندگی، بکارگیری کارکنان و حمایت از کارکنان، شناسایی شدند. ضمنا نحوه تاثیر این اعتباربخشی در تعرفه گذاری با چهار درجه 4،3،2،1 و زیراستاندارد مشخص گردید.  
نتیجه‌گیری: اعتباربخشی منابع انسانی در بیمارستان ها می تواند به عنوان ساز و کاری اثربخش برای ارتقای کیفیت خدمات و کارایی نظام سلامت به کار رود. با توجه به یافته های پژوهش تاثیر درجه اعتباربخشی منابع انسانی بر تعرفه گذاری خدمات سلامت، زمینه بهبود پاسخگویی، افزایش انگیزه و ارتقای کیفیت را فراهم می آورد. پیشنهاد می شود سیاست گذاران با طراحی چارچوب های استاندارد و قابل سنجش برای اعتباربخشی منابع انسانی بیمارستان، نتیجه آن را در فرآیند تعرفه گذاری خدمات سلامت لحاظ کنند.
     
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/11/18 | پذیرش: 1404/4/10 | انتشار: 1404/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb