Research code: : IR.IAU.RASHT.REC.1401.02
Ethics code: : IR.IAU.RASHT.REC.1401.02
1- گروه مدیریت دولتی،واحدرشت ،دانشگاه آزاد اسلامی، رشت ،ایران
چکیده: (419 مشاهده)
زمینه: اعتباربخشی یکی از ابزارهای ارزیابی سیستمهای بهداشتی درمانی به خصوص بیمارستانها و اعتباربخشی منابع انسانی از اولویتهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شمار میرود. با توجه به لزوم مشارکت بیشتر منابع انسانی در اعتباربخشی و اصلاحات مورد نیاز در شیوه تعرفه گذاری خدمات سلامت، نیاز به تاثیرپذیر بودن تعرفه گذاری خدمات سلامت از اعتباربخشی منابع انسانی احساس می شود.
هدف: هدف این پژوهش تبیین اثر اعتباربخشی منابع انسانی بیمارستان ها بر تعرفه گذاری خدمات سلامت و از دیدگاه صاحبنظران این حوزه در سطح کشور است.
روشها: این پژوهش به صورت کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون انجام شد. مشارکتکنندگان از میان خبرگان حوزه سیاستگذاری سلامت و اعتباربخشی بهصورت هدفمند انتخاب شدند و تا رسیدن به اشباع نظری، مجموعاً 12 مصاحبه نیمهساختیافته انجام گرفت. دادهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA نسخه 2020 تحلیل شد. فرایند تحلیل شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی بود که به استخراج مضامین اصلی در زمینه ارتباط اعتباربخشی منابع انسانی با تعرفهگذاری خدمات سلامت انجامید.
یافتهها: پس از تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه ها، شاخص های اعتباربخشی منابع انسانی بیمارستانی کشور با 5 مضمون اصلی شامل رهبری و مدیریت، نظارت و کنترل، ، توانمندسازی و بالندگی، بکارگیری کارکنان و حمایت از کارکنان، شناسایی شدند. ضمنا نحوه تاثیر این اعتباربخشی در تعرفه گذاری با چهار درجه 4،3،2،1 و زیراستاندارد مشخص گردید.
نتیجهگیری: اعتباربخشی منابع انسانی در بیمارستان ها می تواند به عنوان ساز و کاری اثربخش برای ارتقای کیفیت خدمات و کارایی نظام سلامت به کار رود. با توجه به یافته های پژوهش تاثیر درجه اعتباربخشی منابع انسانی بر تعرفه گذاری خدمات سلامت، زمینه بهبود پاسخگویی، افزایش انگیزه و ارتقای کیفیت را فراهم می آورد. پیشنهاد می شود سیاست گذاران با طراحی چارچوب های استاندارد و قابل سنجش برای اعتباربخشی منابع انسانی بیمارستان، نتیجه آن را در فرآیند تعرفه گذاری خدمات سلامت لحاظ کنند.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/11/18 | پذیرش: 1404/4/10 | انتشار: 1404/10/10