دوره 15، شماره 58 - ( 4-1385 )                   جلد 15 شماره 58 صفحات 80-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khori V, Semnani S, Dadjoo M, Besharat S. Effects of an Active Multifaceted Educational Intervention on Dispensing Time in the Pharmacies of Gorgan. JGUMS 2006; 15 (58) :73-80
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-469-fa.html
خوری وحید، سمنانی شهریار، دادجو محمد، بشارت سیما. اثرات آموزش گروهی فعال در ا فزایش متوسط زمان نظارت دارویی ( Dispensing Time) در داروخانه های شهر گرگان. مجله علوم پزشکی گیلان. 1385; 15 (58) :73-80

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-469-fa.html


1- ، s_besharat_gp@yahoo.com
چکیده:   (6320 مشاهده)
چکیده مقدمه: یکی از اهداف اصلی گسترش تجویز منطقی دارو در کشورهای مختلف اندازه‌گیری زمان نظارت دارویی Dispensing Time)) در داروخانه‌ها و تلاش برای افزایش آن است که مداخله‌های موثر و متعددی در این راستا برای اصلاح شاخص‌های تجویز منطقی داروها طراحی شده اند. هدف: اثر آموزش گروهی فعال وچهره به چهره داروسازان شهر گرگان بر افزایش متوسط زمان نظارت دارویی وبرخی عوامل مرتبط با آن. مواد و روش‌ها: دراین مطالعه مداخله‌ای و شبه تجربی،‌ جامعه مورد نظر،کلیه دارو سازان داروخانه‌های فعال شهر گرگان و بیماران دریافت کننده دارو در نظر گرفته شدند. مطالعه در 2 مرحله و با فاصله زمانی 2 ماهه انجام شد، در مرحله اول، زمان انتظار بیماران و زمان نظارت دارو درهر داروخانه اندازه گیری شد، سپس با مراجعه به بیماران، پارامترهای مربوط به آن نسخه (تعداد اقلام دارویی، مناسب بودن برچسب دارو، میزان رضایت بیمار و ..) مشخص شد . سپس مداخله فعال به صورت برگزاری جلسه‌های مصاحبه حضوری، توزیع جزوه آموزشی و آموزش داروسازان انجام شد.پس از 2 ماه با مراجعه به داروخانه‌های مذکور و اندازه‌گیری مجدد معیارهای مورد نظر اطلاعات به دست آمده وارد نرم افزارSPSS-11.5 شد و در دو مرحله قبل وبعد از آموزش با آزمون tزوج مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. در هر مرحله 750 نسخه (و مراجعه کننده) و در مجموع 1500 مورد بررسی شد. نتایج: زمان نظارت دارو در مرحله اول به طور متوسط 83/5±43/19 ثانیه ومتوسط زمان انتظار مراجعه‌کنندگان 2/1± 91/4 دقیقه بوده که پس از آموزش، این مقادیر به طور معنی دار افزایش یافت (P<0.05). پس از آموزش فعال ،افزایش معنی‌داری در میزان رضایتمندی مراجعه‌کنندگان وافزایش اطلاعات دارویی آنها نسبت به عوارض جانبی واحتیاطات مصرف داروها دیده شد(P<0.05) ولی کیفیت برچسب‌های دارویی قبل وبعد از آموزش اختلاف معنی‌داری نداشت. نتیجه‌گیری:آموزش فعال و مشارکت مستقیم داروساز در فرآیند آموزشی می تواند موجب بهبود شاخص‌های تجویز منطقی داروها و گسترش اطلاعات دارویی به خصوص زمان نظارت داروساز شود.
متن کامل [PDF 159 kb]   (2122 دریافت)    
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/10/25 | پذیرش: 1392/10/25 | انتشار: 1392/10/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb