دوره 34، شماره 1 - ( 1-1404 )                   جلد 34 شماره 1 صفحات 7-2 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 0
Ethics code: 0


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mehravar F, Poolaie S, Talebi Z, sanagoo A, jouybari L. Strategies to Bridge the Gap between Generation Z Students and Professors in Medical Universities. JGUMS 2025; 34 (1) :2-7
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2735-fa.html
مهرآور فاطمه، پولائی صبا، طالبی زهرا، ثناگو اکرم، جویباری لیلا. راهبردهای پر کردن شکاف بین دانشجویان نسل Z و اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی. مجله علوم پزشکی گیلان. 1404; 34 (1) :2-7

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2735-fa.html


1- گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
2- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران.
3- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان،گرگان، ایران.
متن کامل [PDF 1272 kb]   (281 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (943 مشاهده)
متن کامل:   (368 مشاهده)
سردبیر محترم مجله 
از معضلات بزرگ امروز جهان مدرن و نوین ما، تفاوت و تنش‌های موجود بین نسل‌های مختلف است که می‌تواند به‌عنوان یکی از چالش‌های اپیدمیولوژی اجتماعی تأثیرات عمیقی بر روابط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سلامت و رفاه نسل‌های مختلف داشته باشد [1]. نسل Z به گروهی از افراد اشاره دارد که بین اواسط دهه 1990 تا اوایل دهه 2010 به دنیا آمده‌اند. این نسل پس از نسل Y (Millennials) قرار دارد و به دلیل رشد فناوری و اینترنت در دوران کودکی و نوجوانی خود، به عنوان «دیجیتال نیتیو» شناخته می‌شود [2]. 
ویژگی‌های بارز نسل Z شامل آشنایی با تکنولوژی، اینترنت و دستگاه‌های هوشمند است؛ به‌طوری‌که از‌طریق رسانه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای مختلف به‌راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند [3]. این نسل معمولاً از‌نظر قومیتی، فرهنگی و جنسیتی متنوع‌تر است و به تفاوت‌های یکدیگر احترام می‌گذارند. آگاهی اجتماعی، سیاسی و حساسیت به محیط‌زیست و عدالت اجتماعی از دیگر ویژگی‌های آنان است [4]. نسل Z به تحصیلات اهمیت می‌دهد و اکثراً به دنبال کارآفرینی و ایجاد کسب‌وکارهای خود هستند. همچنین این نسل انعطاف‌پذیری بالایی نسبت به تغییرات سریع در محیط کار یا زندگی دارند. اعضای این نسل نسبت به آینده واقع‌گراتر هستند و به چالش‌های اقتصادی و اجتماعی آگاه‌اند. این ویژگی‌ها باعث شده‌ است نسل Z در تعاملات اجتماعی، تحصیلی و شغلی خود رویکردهای جدیدی را اتخاذ کند [5, 6].
دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، به‌عنوان محیط‌های آموزشی، پژوهشی و بالینی، به‌خوبی نمایانگر تعاملات بین‌نسلی هستند. با‌این‌حال، در این محیط‌ها ممکن است شاهد شکاف‌های بین‌نسلی، به‌ویژه بین دانشجویان نسل Z و اساتید نسل‌های قبلی باشیم [7]. شکاف بین‌نسلی میان دانشجویان و اساتید می‌تواند تأثیرات قابل‌توجهی بر یادگیری مهارت‌ها و آموزش‌ها در دانشگاه‌ها داشته باشد [8]. اگر دانشجویان احساس کنند اساتید به نیازها و سبک‌های یادگیری آن‌ها توجه نمی‌کنند، ممکن است انگیزه کمتری برای یادگیری داشته باشند و در‌نتیجه مشارکت کمتری در فعالیت‌های آموزشی نشان دهند. اساتید ممکن است از روش‌های سنتی تدریس استفاده کنند که برای نسل جدید مفید و جذاب نیست. این امر می‌تواند منجر به عدم یادگیری مؤثر مهارت‌های جدید مورد‌نیاز در بازار کار شود. عدم وجود درک متقابل می‌تواند منجر به تعاملات کمتری در کلاس‌ها و فعالیت‌های گروهی شود که به یادگیری تجربی و یادگیری اجتماعی آسیب می‌زند. دانشجویان نسل Z معمولاً به یادگیری مستقل و استفاده از منابع آنلاین علاقه‌مندند. اگر اساتید از این روش‌ها استقبال نکنند، مهارت‌های خودآموزی دانشجویان تضعیف می‌شود [8, 9].
برای کاهش شکاف بین دانشجویان نسل Z و اساتید در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، می‌توان از راهکارهای متعددی بهره جست. برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی برای آشنایی اساتید با ویژگی‌ها و نیازهای دانشجویان نسل Z منجر به آشنایی دانشجویان با تجارب و روش‌های تدریس اساتید می‌شود و از طرفی درک اساتید از ویژگی‌ها و تمایلات این نسل را افزایش خواهد داد [10]. ایجاد یک فضای گفت‌وگوی صمیمی با برگزاری جلسات منظم برای تبادل نظر و تجربیات بین دانشجویان و اساتید باعث می‌شود هر دو طرف نظرات و انتظارات یکدیگر را بهتر درک کنند [11]. استفاده از روش‌های تدریس فعال با محوریت دانشجو، مانند پروژه‌های گروهی و یادگیری عملی می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای نسل Z باشد. همچنین می‌توان از ابزارها و فناوری‌های نوین در آموزش، به‌ویژه در زمینه‌های دیجیتال و آنلاین که این نسل جدید به آن‌ها علاقه‌مندتر هستند بهره گرفت. اکثر دانشجویان این نسل آموزش‌های علوم پزشکی را از‌طریق مدیاهای مبتنی بر وب یا داستان‌سرایی دیجیتال ترجیح می‌دهند [12 ,13]. لازم است اساتید نسل‌های قدیمی‌تر به حساسیت‌های اجتماعی و فرهنگی نسل Z توجه بیشتری کنند و در تدریس خود به این موضوعات اشاره کنند [14]. 
در‌حالی‌که شکاف‌های بین‌نسلی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ممکن است منجر به سوء‌تفاهم‌ها، تعارضات و چالش‌های ارتباطی میان نسل‌های دانشجو و استاد شود، اما این محیط‌ها فرصت‌های بی‌نظیری را برای یادگیری و رشد متقابل فراهم می‌کنند. با همکاری و تعامل سازنده بین نسل‌های مختلف می‌توان از این چالش‌ها عبور کرد و محیط‌های آموزشی غنی‌تری ایجاد کرد. 
 


References
1.Basch CE, Basch CH. Epidemiology, secondary school curricula, and preparing the next generation for global citizenship. JMIR Public Health and Surveillance. 2022; 8(3):e36006.[DOI:10.2196/36006] [PMID] [PMCID]
2.Gabrielova K, Buchko AA. Here comes generation Z: Millennials as managers. Business Horizons. 2021; 64(4):489-99. [DOI:10.1016/j.bushor.2021.02.013]
3.Dolot A. The characteristics of generation Z. E-Mentor. 2018; 2(74):44-50. [DOI:10.15219/em74.1351]

4.Dąbrowski LS, Środa-Murawska S. Globalised and culturally homogenised? How generation Z in Poland spends their free time. Leisure Studies. 2022; 41(2):164-79. [DOI:10.1080/02614367.2021.1975800]

5.Abdullah A, Ismail MM, Albani A. At-risk generation Z: Values, talents and challenges. International Journal of Asian Social Science. 2018; 8(7):373-8. [DOI:10.18488/journal.1.2018.87.373.378]

6.Gentina E. Generation Z in Asia: A research agenda. The new Generation Z in Asia. Dynamics, differences, digitalisation. In: Gravili G, Fait M, Ross PK, Ressia S, Sander EJ, Hughes C, et al, editors. The changing context of managing people. Leeds: Emerald Publishing Limited; 2020. [DOI:10.1108/978-1-80043-220-820201002]

7.Prater MR. Teaching millennials and generation Z: New opportunities in undergraduate medical education, in Handbook of research on the efficacy of training programs and systems in medical education. Hershey: IGI Global; 2020. [DOI:10.4018/978-1-7998-1468-9.ch004]

8.Cretu I, Grigore M, Scripcariu IS. Get ready for gen Z, our next generation of medical students. Revista de Cercetare si Interventie Sociala. 2020; 69:283-92. [DOI:10.33788/rcis.69.18]
9.Schenarts PJ. Now arriving: Surgical trainees from generation Z. Journal of Surgical Education. 2020; 77(2):246-53. [DOI:10.1016/j.jsurg.2019.09.004] [PMID]

10.Andreoletti C, Howard JL. Bridging the generation gap: Intergenerational service-learning benefits young and old. Gerontology & Geriatrics Education. 2018; 39(1):46-60. [DOI:10.1080/02701960.2016.1152266] [PMID]

11.Aggarwal M, Rawat MS, Singh S, Srivastava S, Gauba P. Generation gap: An emerging issue of society. International Journal of Engineering Technology Science and Research. 2017; 4(9):973-83. [Link]
12.Vogelsang M, Rockenbauch K, Wrigge H, Heinke W, Hempel G. Medical education for "generation Z": Everything online?! An analysis of Internet-based media use by teachers in medicine. GMs Journal for Medical Education. 2018; 35(2):Doc21. [DOI:10.3205/zma001168] [PMID]

13.Shorey S, Chan V, Rajendran P, Ang E. Learning styles, preferences and needs of generation Z healthcare students: Scoping review. Nurse Education in Practice. 2021; 57:103247. [DOI:10.1016/j.nepr.2021.103247] [PMID]

14.DiMattio MJK, Hudacek SS. Educating generation Z: Psychosocial dimensions of the clinical learning environment that predict student satisfaction. Nurse Education In Practice. 2020; 49:102901. [
DOI:10.1016/j.nepr.2020.102901] [PMID]
مقاله مروری: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/7/24 | پذیرش: 1403/8/9 | انتشار: 1404/1/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb