دوره 34، شماره 4 - ( 10-1404 )                   جلد 34 شماره 4 صفحات 465-454 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: : IR.IAU.RASHT.REC.1401.02
Ethics code: : IR.IAU.RASHT.REC.1401.02


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rahimi alisaraei H, rezaei kelidbari H, rezaei dizgah M. Hospital Human Resources Accreditation and Its Impact on Health Service Tariffs. JGUMS 2025; 34 (4) :454-465
URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2770-fa.html
رحیمی علیسرائی هاشم، رضایی کلیدبری حمیدرضا، رضایی دیزگاه مراد. اعتباربخشی منابع انسانی بیمارستان‌ها و تأثیر آن بر تعرفه‌گذاری خدمات سلامت. مجله علوم پزشکی گیلان. 1404; 34 (4) :454-465

URL: http://journal.gums.ac.ir/article-1-2770-fa.html


1- گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت‌، ایران.
چکیده:   (656 مشاهده)
زمینه اعتباربخشی یکی از ابزارهای ارزیابی سیستم‌های بهداشتی‌درمانی، به‌خصوص بیمارستان‌ها و اعتباربخشی منابع انسانی از اولویت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شمار می‌رود. با‌توجه‌به لزوم مشارکت بیشتر منابع انسانی در اعتباربخشی و اصلاحات مورد‌نیاز در شیوه تعرفه‌گذاری خدمات سلامت، نیاز به تأثیرپذیر بودن تعرفه‌گذاری خدمات سلامت از اعتباربخشی منابع انسانی احساس می‌شود.
هدف هدف این پژوهش تبیین اثر اعتباربخشی منابع انسانی بیمارستان‌ها بر تعرفه‌گذاری خدمات سلامت و از دیدگاه صاحب‌نظران این حوزه در سطح کشور است.
روش‌ها این پژوهش به‌صورت کیفی و با بهره‌گیری از روش تحلیل مضمون انجام شد. مشارکت‌کنندگان از میان خبرگان حوزه سیاست‌گذاری سلامت و اعتباربخشی به‌صورت هدفمند انتخاب شدند و تا رسیدن به اشباع نظری، مجموعاً 12 مصاحبه نیمه‌ساخت‌یافته انجام گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA نسخه 2020 تحلیل شد. فرایند تحلیل شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی بود که به استخراج مضامین اصلی در‌زمینه ارتباط اعتباربخشی منابع انسانی با تعرفه‌گذاری خدمات سلامت انجامید. 
یافته‌ها پس از تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها، شاخص‌های اعتباربخشی منابع انسانی بیمارستانی کشور با 5 مضمون اصلی شامل رهبری و مدیریت، نظارت و کنترل، ، توانمندسازی و بالندگی، به‌کارگیری کارکنان و حمایت از کارکنان شناسایی شدند. ضمناً نحوه تأثیر این اعتباربخشی در تعرفه‌گذاری با 4 درجه 1، 2، 3، 4 و زیراستاندارد مشخص شد. 
نتیجه‌گیری اعتباربخشی منابع انسانی در بیمارستان‌ها می‌تواند به‌عنوان ساز‌و‌کاری اثربخش برای ارتقای کیفیت خدمات و کارایی نظام سلامت به کار رود. با‌توجه‌به یافته‌های پژوهش تأثیر درجه اعتباربخشی منابع انسانی بر تعرفه‌گذاری خدمات سلامت، زمینه بهبود پاسخ‌گویی، افزایش انگیزه و ارتقای کیفیت را فراهم می‌آورد. پیشنهاد می‌شود سیاست‌گذاران با طراحی چارچوب‌های استاندارد و قابل‌سنجش برای اعتباربخشی منابع انسانی بیمارستان، نتیجه آن را در فرایند تعرفه‌گذاری خدمات سلامت لحاظ کنند. 
متن کامل [PDF 5183 kb]   (75 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (38 مشاهده)  
مقاله مروری: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/11/18 | پذیرش: 1404/4/10 | انتشار: 1404/10/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Guilan University of Medical Sciences

Designed & Developed by : Yektaweb