Research code: IR.GUMS.REC.1401.349
Ethics code: IR.GUMS.REC.1401.349
1- دکتری مدیریت منابع انسانی رفتارسازمانی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، معاونت تحقیقات و فناوری
2- کارشناس ارشد برق قدرت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، معاونت توسعه مدیریت و برنامهریزی منایع
3- کارشناس ارشد مهندسی فنآوری اطلاعات، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، معاونت توسعه مدیریت و برنامهریزی منایع
4- دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
5- دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، مرکز آموزشی درمانی و پژوهشی 17 شهریور ، sh.etemadi.far@gmail.com
6- 6. فوق تخصص ریه کودکان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، مرکز آموزشی درمانی و پژوهشی 17 شهریور
چکیده: (75 مشاهده)
زمینه: سیستمهای اطلاعاتی بیمارستانی برای ارائه به موقع و دقیق اطلاعات، پیادهسازی شده تا اطلاعات مورد نیاز را فراهم نموده واثربخشی و کارایی مراقبت های بهداشتی رابا مدیریت هزینه بهبود بخشد.
هدف: هدف از مطالعه حاضر، تعیین ارتباط پذیرش سطح سیستمهای اطلاعاتی بیمارستانی با ویژگیهای فردی، سازمانی و فناوری بود.
روشها: این مطالعه از نوع تحلیلی مقطعی در سال 1402 در هشت بیمارستان دولتی رشت انجام شد. جامعه مورد بررسی کارکنان سیستمهای اطلاعاتی بیمارستانی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود که از تعداد 131 نمونه به روش در دسترس جهت شرکت در پژوهش استفاده شد. همچنین از الگوسازی معادلات ساختاری SEM و جهت تحلیل مسیر که رویکردی تأییدی دارند، استفاده شد.
یافتهها: نشان داده شد که 4/82 درصد افراد مورد مطالعه زن بودند و از کل افراد 2/67 درصد سابقه بیش از 9 سال را داشتند. پس از تایید برازش مناسب مدل مشخص گردید که تاثیرشایستگی تیم، کیفیت اطلاعات و درک سودمندی بر میزان پذیرش سیستم معنادار و مورد تایید بود. همچنین شایستگی تیم، سازگاری و خودکارآمدی بر درک سهولت و از طرفی کیفیت اطلاعات، کیقیت سیستم، حمایت مدیریت ارشد با درک سودمندی نیز تاثیرگذار بودند.
نتیجهگیری: از نرم افزار تحت وب بجای ویندوز اپلیکیشن جهت راهبری سیستم های اطلاعاتی بیمارستانی استفاده نمود، که ارتقا سیستم اطلاعاتی بیمارستان موجب صرفجویی در وقت و افزایش کیفیت خدمات ارائه شده در بخشهای مراقبت سلامت فراهم میشود.
مقاله مروری:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1402/12/23 | پذیرش: 1403/5/16